باتری آبی برای ذخیره انرژی بادی و خورشیدی

نمونه اولیه باتری منگنز – هیدروژن حدود 7.5 سانتیمتر ارتفاع دارد و تنها قادر به تولید 20 میلی وات برق در ساعت است. علیرغم توان تولیدی کم نمونه اولیه این باتری، محققان معتقدند که می توان از مزایای بالقوه این فناوری در سطوح صنعتی استفاده کرد.

هو یی (Yi Cui)، محقق علوم مواد در دانشگاه استنفورد و نویسنده ارشد این مقاله تأکید کرد: فناوری باتری منگنز – هیدروژن یکی از قطعه های گم شده پازل حوزه انرژی است؛ درعین حال، گزینه مناسبی برای ذخیره غیرقابل پیش بینی انرژی بادی یا خورشیدی محسوب می شود.

وی افزود: با افزودن یک نمک خاص (سولفات منگنز) به آب و قرار دادن آن در یک الکترود، یک واکنش شیمیایی برگشت پذیر ایجاد می شود که قادر به ذخیره سازی الکترون ها به شکل گاز هیدروژن است.

سولفات منگنز یک نمک صنعتی ارزان و فراوان است که برای ساخت باتری های سلول خشک، کود، کاغذ و دیگر محصولات مورد استفاده قرار می گیرد.

طول عمر مفید باتری مبتنی بر آب حدود یک دهه تخمین زده می شود. نمونه اولیه این فناوری می تواند اهداف مورد نظر وزارت انرژی آمریکا را برآورده کرده و برای ذخیره سازی انرژی با هزینه های پایین مورد استفاده قرار بگیرد.

نتایج این دستاورد در مجله Nature Energy منتشر شد.

منبع: phy.org