هولوگرام، تلاش برای بازیابی حواس از دست رفته

دستگاه holographic brain modulator (تعدیل کننده مغز هولوگرافیک) در مراحل نخست طراحی و توسعه قرار دارد؛ اما آزمایش های ابتدایی با استفاده از این دستگاه بر روی موش ها، با نتایج امیدوارکننده ای همراه بوده است.

در این دستگاه، از یک روش شناخته شده موسوم به اپتوژنتیک (optogenetics) – شامل به کار گرفتن نور برای کنترل سلول های زنده – استفاده می شود. با استفاده از نور به عنوان ابزاری برای تغییر عملکرد مغز، امکان تقلید عملکرد حواس و ادراکات واقعی مغز فراهم می شود.

اساس این روش، وارد کردن کانال های حساس به نور درون سلول های مغزی است؛ این سلول ها در زمان برخورد پرتو نور باز می شوند. باز شدن این کانال ها، باعث تحریک سلول های مغزی مشابه می شوند.

پس از قرار دادن کانال های توسعه یافته ویژه در مغز موش ها، امکان کنترل سلول ها فراهم شد. با تابانده شدن هولوگرام بر روی لایه بالای مغز، ده ها نورون در کسری از ثانیه، در تلاش برای شبیه سازی الگوهای فعالیت واقعی در مغز، فعال شدند.

دکتر الن ماردینلی (Alan Mardinly)، عصب شناس دانشگاه کالیفرنیا در برکلی گفت: این دستاورد، نخستین گام در مسیر طولانی توسعه فناوری یک کاشت (ایمپلنت) مغز مجازی با حواس اضافی یا حس های بیشتر است. این امید وجود دارد که از این طریق، مغز فریب خورده و فکر کند که چیزی را درک کرده است.

محققان امیدوارند که با استفاده از نتایج آزمایش های ابتدایی بر روی سلول های مغز موش و از طریق کدگذاری ادراک و حواس مختلف بر روی قشر مغز، در آینده از این فناوری برای تقلید حواس مختلف از جمله بینایی و لامسه استفاده کنند.

توانایی این شکل گفتگو با مغز، از پتانسیل باورنکردنی برای درمان آسیب های عصبی ناشی از بیماری های تحلیل برنده مغزی برخوردار است.

نتایج فاز ابتدایی تحقیقات در مجله Nature Neuroscience منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: independent

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا