شیوع حدود ۳ برابری MS در زنان نسبت به مردان

دکتر ناهید بلادی مقدم در آستانه برگزاری بیست و پنجمین کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران اظهارداشت: معیارهای تشخیصی جدید که در سال 2017 در مبحث MS عنوان شده و همچنین مانیتورینگ داروها در بیماران MS و زمان شروع دارو یا تغییر درمان در آنها بسیار اهمیت داشته و این مسأله در کنگره به صورت سخنرانی ارائه می‌شود.
وی افزود: آمار MS در ایران طبق اطلاعات انجمن MS حدود 80 هزار نفر است که با نسبت تقريبا 3 به یک  زنان به مردان ديده ميشود. به طور کلی بیماری‌هایی که سیستم ایمنی را درگیر می‌کنند در زنان شایع‌تر است و نسبت ابتلای MS در زنان نسبت به مردان قبلاً 2 به یک و اکنون 3 به یک شده است.
رئیس بیست و پنجمین کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران بیان داشت:  در خانواده هاي با فرد  مبتلا به MS ، احتمال ابتلای افراد ديگر  نسبت به سایر افراد عادی كمي بیشتر است بنابر اين در بروز بيماري MS عوامل ژنتيك نيز موثر است . نشانه‌های این بیماری تاری دید، دوبینی، گزگز و خواب‌رفتگی انگشتان، عدم تعادل، اختلالات ادراری، بی‌اختیاری، تکرر و احتباس ادرار و ….است.
بلادی مقدم با اشاره به اینکه متأسفانه در حال حاضر MS هراسی در کشور ایجاد شده است، گفت: هر کسی که علايم بالا را داشته باشد لزوماً مبتلا به MS نیست و در حال حاضر معیارهای تشخیصی تغییر کرده است که آخرین معیار‌های تشخیصی در بیست و پنجمین کنگره نورولوژی ارائه خواهد شد.
وی در ادامه به بیماری ALS اشاره کرد و بیان داشت: این بیماری نورواسکولار یا عصب عضلانی بوده و مشکل در عصب محیطی و عضله است .این بیماری درمان قطعی نداشته و ناتوان‌کننده است که تازه‌های تشخیصی و درمان‌های جدید این بیماری در بیست و پنجمین کنگره نورولوژی ارائه خواهد شد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: نقش درمان‌های توانبخشی در بیماری‌های مرتبط با عصب و عضله بسیار مؤثر بوده و متأسفانه این مسأله در ایران جایگاه مناسبی نداشته و خدمات ارائه شده متناسب و متعادل نیست. همچنین روش‌های نوین توانبخشی در همه شهرهای ایران وجود ندارد که توجه به این مسأله ضروری باشد و در این کنگره نیز مباحث مرتبط با آن ارائه می‌شود.
گفتنی است؛ بیست و پنجمین کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران در تاريخ 11 الي 14 ارديبهشت ماه 1397 در هتل المپیک تهران در حال برگزاری است

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا