استخراج معادن دریایی با روبات‌های غول‌پیکر

شرکت کشتی‌سازی ماوی  (Mawei) در کشور چین نخستین زیردریایی طراحی‌شده برای کاوش و استخراج معدن‌های اعماق دریا را به آب انداخت. این زیردریایی که با عنوان نوتیلوس (Nautilus) معرفی‌شده است، ۲۲۷ متر طول داشته و قادر به حمل سی هزار تن محموله به همراه ۲۰۰ نفر خدمه و روبات‌ها و تجهیزات استخراج معدن در اعماق دریا است.  شرکت صاحب این کشتی در نظر دارد معادن طلا و مس موجود در اعماق دریاهای نزدیک به گینه پاپوا را استخراج کند. 

این زیردریایی که با عنوان نوتیلوس (Nautilus) معرفی‌شده است، ۲۲۷ متر طول داشته و قادر به حمل سی هزار تن محموله به همراه ۲۰۰ نفر خدمه و روبات‌ها و تجهیزات استخراج معدن در اعماق دریا است.

شرکت نوتیلوس یک شرکت کانادایی است که اهداف جاه‌طلبانه‌ای را برای استخراج معادن دریایی دنبال کرده و از تجهیزات و روبات‌های ویژه استخراج زیردریا بهره‌برداری می‌کند. این روبات‌ها دارای فناوری پیچیده‌ای بوده و مشابه آن تنها در فیلم‌های علمی و تخیلی مانند جنگ ستارگان دیده می‌شود. در اواخر زمستان سال گذشته میلادی، این شرکت اقدام به آزمایش روبات‌های خود در عمق ۱۵۰۰ متری دریا کرد.

دو روبات از این مجموعه، وظیفه شکستن سنگ‌ها و خرد کردن  سنگ‌های فلزی موجود در معادن زیرآب را داشته و روبات سوم این سنگ‌ها خردشده را به ماده‌ای نیمه مایع تبدیل کرده و به‌این‌ترتیب امکان پمپ کردن آن به زیردریایی از بستر دریا ایجاد می‌شود.

به‌تازگی شرکت چینی Tongling نیز یک نمونه زیردریایی نوتیلوس را سفارش داده که این مسئله نشان از آغاز عصر جدیدی در استخراج معادن زیردریا در سراسر جهان دارد. این تجهیزات پیشرفته و غول‌پیکر امکان انجام عملیات استخراج را در بخش‌های عمیق فراهم  می‌کند. این موضوع سبب شده تا سه شرکت چینی به‌طور رسمی از مقامات بین‌المللی مجوز استخراج برخی معادن موجود در اقیانوس آرام را دریافت کرده و تجهیزات خود را برای استخراج و ریل‌گذاری به این مناطق منتقل کنند.

عملیات استخراج بخش‌های عمیق اقیانوس توسط چین، این کشور را قادر می‌سازد تا کنترل مستمری بر منابع استراتژیکی مانند مس و مواد معدنی نادر حفظ کرده و درعین‌حال  فعالیت‌های موجود در آب‌های بین‌المللی را نیز گسترش دهد.  از سوی دیگر هم‌زمان با انجام این عملیات، مقدار گسترده‌ای از داده‌ها و اطلاعات اقیانوس‌شناسی جمع‌آوری‌شده و برای مصارف مختلف علمی و همچنین عملیات نظامی مانند جنگ‌های زیردریایی و ضد زیردریایی مورداستفاده قرار گیرد.

یکی دیگر از  ماشین‌های غول‌پیکر و ساخته‌شده بر اساس فناوری‌های نوین، زیردریایی جیان لونگ ۳ (QIANLONG III) است که چندی پیش توانست رکورد انجام مأموریت در عمق ۳۹۰۰ متری زیردریا را شکسته و تحقیقات جدیدی در رابطه با اکوسیستم زیردریا و شرایط بستر اقیانوس‌ها به دست آورد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: popsci

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا