241 هزار هکتار از جنگلهای بلوط زاگرس به آفت جوانه خوار مبتلا است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،بهمن افراسیابی روز دوشنبه در همایش حمایت از بلوط زاگرس در مجتمع آموزشی چغاخور بروجن چهارمحال و بختیاری افزود: تا پایان سال گذشته سطح آفت جوانه خوار بلوط در حدود 130 هکتار بود.
وی با تاکید بر اینکه یکی از مزیت های آفت جوانه خوار، تک نسلی بودن آن است، افزود: بیشترین سطح این آفت مربوط به آذربایجان غربی بود که اکنون این آفت در کهگیلویه و بویراحمد بیشتر شده است.
مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیرداری گفت: با اقدامات به موقع بیولوژیکی از گسترش این آفت در سطح بیشتر جنگلها جلوگیری شده و اعتبارات مورد نیاز نیز برای مبارزه با این آفت اختصاص یافته است.
افراسیابی افزود: آفت جوانه خوار بلوط دارای یک نسل و 5 سن لاروی است و خسارت آن نیز زمان با خروج لاروها از اواخر اسفندماه شروع می شود و لاروهای سن آخر نیز در اواسط اردیبهشت ماه با لوله کردن انتهای بـرگ ها در همان محل وارد مرحله شفیرگی می شوند.
وی گفت: این آفت خسارت بیولوژیکی دارد و مبارزه با آن بصورت بیولوژیکی در منطقه زاگرس نشین انجام می شود.
افراسیابی افزود: به هم خوردن اکوسیستم، دستکاری طبیعت، تغییر اقلیم، کمبود بارش ها و سرمای زمستان و یخبندان و از بین رفتن دشمنان طبیعی آفت، باعث طغیان آفت جوانه خوار بلوط در استان چهارمحال و بختیاری و حتی بیشتر جنگل های زاگرس شده است.
وی تصریح کرد: میزان خسارت این آفت به گونه ای است که باعث بی برگی درختان بلوط می شود و لاروهای این آفت از همان ابتدا و همزمان با رویش جوانه درخت شروع به تغذیه کرده و در مراحل بعد از برگ های رشد یافته تغذیه می کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در این همایش کارشناسان و مسئولان حوزه حفاظت و حامیان بلوط 10 استان زاگرس نشین، آخرین یافته های علمی مبارزه طبیعی با این آفت را به اشتراک گذاشتند.
علی محمدی مقدم افزود: در این همایش 2 روزه استفاده از سیستم های نوین کنترل آفت از جمله بهره گیری از پهبادها اجرایی می شود.
وی گفت: 15 هزار هکتار از جنگلهای این استان درگیر آفت جوانه خوار بلوط شده که این استان اقدامات به موقعی برای کنترل این آفت انجام داده است.
استان چهارمحال وبختیاری با یک میلیون و 653 هزار هکتار مساحت دارای 307 هزار هکتار جنگل بلوط است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا