نقش مهم شرکت های دانش بنیان در اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی

قاسم جعفری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به لزوم حرکت کشور به سمت اقتصاد دانش بنیان، گفت: اولین قدم برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان، ایمان و اعتقاد است و گام دوم نیز اراده برای حرکت است. اگر این دو محقق شود، زمینه های بعدی هم ایجاد می شود. فرهنگسازی در این راستا از اهمیت بسیاری برخوردار است چون ما هنوز به این باور نرسیده ایم که علم چقدر می تواند در اقتصاد تاثیرگذار باشد. اگر این فرهنگ به وجود بیاید آنگاه علم ما به سمت علوم کاربردی و مولد سوق پیدا می کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: من همیشه سوالی که از دوستان دانشگاهی دارم این است که چه مقدار از پژوهش های انجام شده جنبه نظری و کتابخانه ای دارد و چه مقدار جنبه کاربردی؟ متاسفانه بخش عمده ای از اینها در همه زمینه ها، چه در علوم انسانی، چه در علوم پایه و حتی در صنعت جنبه کاربردی ندارد. ممکن است برای ارتقای سنواتی یک استاد کافی باشد اما بدین گونه نیست که گرهی از گره های کشور را باز کند.

وی خاطرنشان کرد: تا صحبت از اقتصاد دانش بنیان مطرح می شود همه حرف از بودجه می زنند در حالی که به نظر می رسد بودجه آخرین پارامتر است ضمن اینکه مجلس هم برادری خود را ثابت کرده و هم همدلی و هم زبانی خود را. ما هرآنچه که توانستیم برای حمایت از اقتصاد دانش بنیان، حمایت از صندوق نوآوری و شکوفایی انجام دادیم. بنابراین مجلس در این زمینه کوتاهی نکرده است و دولت نیز می بایست نقشه راه دقیق را تنظیم کند و با نظارت مجلس آن را اجرا نماید.

جعفری در پاسخ به این پرسش که دستیابی به اقتصاد دانش بنیان چه نتایجی برای کشور به همراه دارد؟ گفت: البته نمی توان گفت که ما به این اقتصاد دست نیافتیم بلکه اقتصاد دانش بنیان مراتبی دارد که ما با مرتبه ایده آل آن فاصله داریم. مسلما هر کشوری که به علم و فناوری دست یابد می تواند تمدن ساز باشد. می تواند هویت خود را ثابت کند و استقلال خود را حفظ کند. کشوری که مرجع رجوع دیگران باشد، اقتدار ذاتی پیدا می کند. آن وقت دیگران نمی توانند تحریمش بکنند و تحریمشان اثری بر این کشور نخواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به نقش شرکت های دانش بنیان در ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاهی، تصریح کرد: متاسفانه پولی را که با زحمت زیاد به دست می آوریم صرف طرح های کلانی می کنیم که اشتغالزایی زیادی هم ندارند. بنابراین برای ایجاد هر شغل هزینه گزافی پرداخت می شود که اگر ما این مبلغ را صرف شرکت های کوچک اقماری دانش بنیان کنیم، هرکدام از این شرکت ها با هزینه بسیار کمتر، چند شغل به وجود می آورند. ضمن اینکه محیط زیست کمتر آلوده می شود، ثروت بهتر تقسیم می شود و از ایجاد مافیاهای اقتصادی جلوگیری می شود. من فکر می کنم که بنگاه های کوچک اقتصادی در این زمینه بهتر جواب می دهند. ضمن آنکه باید بحث مهارت افزایی دانش آموختگان دانشگاهی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا