مسؤولیت‌ جدید جهاد دانشگاهی در انتقال فناوری‌ و ایجاد پنج مجتمع بزرگ تحقیقاتی

 در این بازدید که دکتر طیبی رییس جهاد دانشگاهی و جمعی از معاونان و مسوولان این نهاد نیز حضور داشتند، دکتر نوبخت ضمن بازدید از بخشهای مختلف مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی در پژوهشکده ماشین‌های الکتریکی و الکترونیک قدرت، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، مرکز مهندسی ماشین‌های الکتریکی، پژوهشکده صنایع شیمیایی، خط تولید UPS و شارژرهای صنعتی ساخت داخل و همچنین یارد مونتاژ دکل‌های حفاری حضور یافت و از نزدیک با دستاوردهای جهاد دانشگاهی آشنا شد.

دکتر طیبی، رییس جهاد دانشگاهی، پس از بازدید نوبخت از مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی طی سخنانی، ضمن ارائه گزارشی از اقدامات، برنامه‌ها و تحقیقات محققان این نهاد، به طرح پیشنهادی در زمینه ایجاد پنج مجتمع تحقیقاتی در حوزه‌های فناورانه از سوی جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی، این نهاد پیشنهاد انتقال فناوری در پروژه‌های تکرار‌پذیر را نیز مطرح و دنبال می‌کند.

وی ماموریت جهاد دانشگاهی را در چهار محور پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و اشتغال دانست و افزود: جهاد دانشگاهی دارای 25 پژوهشکده با دو پارک علم و فناوری البرز و کرمانشاه است و در مجموع شرکتهای دانش بنیان در جهاد دانشگاهی در 19 مرکز رشد مشغول به فعالیت هستند.

طیبی با اشاره به ایجاد دو دانشگاه علم و فرهنگ در تهران و علم و هنر در یزد از سوی جهاد دانشگاهی اظهار داشت: این نهاد اقدام به راه‌اندازی سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان کرده است که مهمترین وظیفه این سازمان ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه‌های مأموریتی این نهاد است.

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی مرکز ذخایر ژنتیکی ایران خاطرنشان کرد: این مرکز در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری راه‌اندازی شده که در چهار محور سلول‌های انسانی و جانوری، میکرو ارگانیک ، بیولوژیک و مولکولی فعال شده است.رییس جهاد دانشگاهی همچنین به برخی از دستاوردهای فناورانه این نهاد اشاره کرد و ادامه داد: در دوران جنگ فعالیتهای تحقیقاتی در حوزه نظامی انجام گرفت و پس از جنگ نیز در حوزه‌های مختلف فناورانه ورود پیدا کردیم.

وی راه‌اندازی پایلوت کلروبنزن و طراحی و ساخت فرستنده‌های رادیویی را از جمله این دستاوردها نام برد و خاطرنشان کرد: در حوزه بیوتکنولوژی محققان جهاد دانشگاهی موفق به استفاده از باکتری‌های نفت‌خوار به منظور تصفیه آلودگی‌های نفتی شدند و همچنین به دانش فنی سلول‌های بنیادی نیز دست پیدا کردند.

طیبی با تاکید بر این که محققان جهاد دانشگاهی ارزیابی‌هایی در زمینه مارکرهای مولکولی پیش آگهی سرطان پستان انجام دادند، خاطرنشان کرد: در حوزه کشاورزی نیز اولین پژوهشکده گیاهان دارویی را راه‌اندازی کردیم و تحقیق در زمینه اثرات بیولوژیک گیاهان دارویی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به منابع مالی جهاد دانشگاهی افزود: در حال حاضر 25 درصد منابع مالی این نهاد از بودجه‌های دولتی تامین می‌شود و 75 درصد نیز از درآمدهای اختصاصی این نهاد شامل تجاری سازی فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی حاصل می‌شود.

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به تدوین سند جامع توسعه جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد:‌ در این سند اهدافی در نظر گرفته شده و بر اساس آن، همه واحدهای جهاد دانشگاهی ملزم هستند تا بر اساس وضعیت بومی و ملی فعالیت‌های شاخصی داشته باشند که در این زمینه نیز درصدد تامین منابع مالی لازم هستیم.وی همچنین ورود این نهاد به صنایع بزرگ را از دیگر اهداف جهاد دانشگاهی نام برد و اضافه کرد: در این زمینه مذاکراتی با صنایع مختلف برای اجرای پروژه‌های بزرگ صورت گرفته است ولی نهایی شدن این مذاکرات بسیار زمان‌بر است .طیبی یکی از مشکلات اساسی اجرای برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی را کمبود بودجه ذکر کرد و ادامه داد: در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان تاکید کردند که این نهاد جایگاه خود را در اجرای نقشه جامع علمی کشور پیدا کند که در این زمینه پیش‌نویس برنامه پنجم جهاد دانشگاهی تدوین شده است.

طیبی اضافه کرد: بر اساس این سند مقرر شده است جهاد دانشگاهی مسوول انتقال فناوری در پروژه‌هایی باشد که تکرار شده‌اند . در حوزه‌هایی چون صنعت فولاد و پتروشیمی اقداماتی در این زمینه صورت گرفته و لازم است در سایر حوزه‌های فناوری نیز جهاد دانشگاهی مسوول انتقال فناوری باشد.وی تاسیس سازمان ملی پژوهش و فناوری را از دیگر پیشنهادات برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی ذکر کرد و گفت: علاوه بر آن ماموریت‌هایی در حوزه‌های علوم انسانی و فرهنگی برای جهاد دانشگاهی در نظر گرفته شده ولی مشکل اساسی آن است که نهادهای مربوط نمی‌دانند که این ماموریت‌ها را به چه نهادی واگذار کنند.

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به آمادگی این نهاد برای اجرای سیاست‌های دولت تدبیر و امید به ویژه در حوزه اشتغال فارغ‌التحصیلان اظهار داشت:‌ علاوه بر آن در حال حاضر از سوی جهاد دانشگاهی فناوری‌هایی تولید و به بازار عرضه شده و پیشنهاد ما این است که در پنج حوزه مشخص، پنج مجتمع بزرگ تحقیقاتی ایجاد شود تا برندهای ایرانی بتوانند نیازهای کشور را تامین و در سطح بین‌المللی نیز ایفا نقش کنند.

طیبی با اشاره به توانمندی‌های جهاد دانشگاهی در زمینه فعالیتهای پیمایشی ادامه داد: نظارت بر طرح‌های عمرانی کشور از جمله توانمندی‌هایی است که جهاد دانشگاهی قادر به انجام آن است و از این رو می‌تواند به عنوان بازوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بر حسن اجرای این طرح‌ها نظارت داشته باشد.

وی نبود مشاوران توانا در حوزه فناوری برای مدیران ارشد کشور را از دیگر مشکلات کشور ذکر کرد و یادآور شد: اعلام می‌کنیم مدیران جهاد دانشگاهی می‌توانند در خدمت مدیران ارشد کشور قرار گیرند.رییس جهاد دانشگاهی همچنین با اشاره به ناتوانی نظام ملی نوآوری و فناوری ادامه داد: تبدیل ایده به محصول و محصول به ثروت از مشکلات جدی در کشور است که این به دلیل ناکارآمدی نظام ملی نوآوری و فناوری است و از سوی دیگر ما اقدام به تدوین سندی کردیم که در دولت اجرایی نمی‌شود و از این رو لازم است دولت برای حمایت از توانمندی‌های داخلی برنامه منسجمی داشته باشد.

طیبی با تاکید بر این که توسعه حاصل برنامه‌ریزی هوشمندانه است، خاطرنشان کرد:‌ باید برای دستاوردهای فناورانه تولید شده بازارهای مناسبی ایجاد کنیم.

وی همچنین با اشاره به اقدام دولت برای تدوین برنامه ششم توسعه خاطرنشان کرد: در این راستا جهاد دانشگاهی می‌تواند در تدوین این برنامه همکاری داشته باشد چرا که جهاد دانشگاهی تلاش دارد تا الگوسازی کند.طیبی تاکید کرد: علی‌رغم اقدامات صورت گرفته برای تامین منابع مالی، بودجه 120 میلیارد تومانی این نهاد کافی نیست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا