نشست تخصصی متخصصان حوزه اشتغال برگزار شد

در نشست تخصصی نقش نظام آموزش عالی در آینده مشاغل و مشاغل آینده که توسط سازمان جهاد دانشگاهی در اولین نمایشگاه تخصصی کار ایران برگزار شد، متخصصان حوزه اشتغال نظرات و تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و در خصوص مشاغل آینده و آینده مشاغل در کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.

مهندس محمد کیا، مدیرکل نیازسنجی سازمان جهاد دانشگاهی که ریاست این نشست را برعهده داشت، عصر امروز را عصر دانایی و خرد معرفی کرد و گفت: در دنیای امروز کشورهای موفق هستند که بتوانند منابع خرد و اندیشه خود را به درستی مدیریت کنند و از آنها به خوبی بهره ببرند؛ عقب افتادگی در جوامع امروزی، عقب افتادگی در اندیشه و تفکر است.

کیا ادامه داد: در دنیای امروز، تکنولوژی سرعت رشد زیادی پیدا کرده و هماهنگ ساختن آن با سازمان ها یک مقدار سازمان ها را با مشکل مواجه ساخته است؛ متاسفانه نظام آموزشی رسمی کشورپاسخگوی این مشکلات نیست و این مشکلات باید توسط آموزش های غیررسمی یا مکمل کمک گرفت. یکی از اثرات رشد تکنولوژی بر مشاغل، جهت دهی به آنها به سمت تبدیل شدن به مشاغل دانش محور است، همچنین در این راستا، نیروی کارهم باید به این سمت سوق پیدا کند.

وی همچنین افزود: در حال حاضر تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور ما از خیلی از کشورهای دنیا بیشتر است و به نسبت آن بیشترین قشر بیکار را هم در بین فارغ التحصیلان دانشگاه ها در کشورمان مشاهده میکنیم، از طرفی نیاز به نیروی کار ماهر و تعلیم دیده به شدت در بازارکار ما حس می شود که این خود عدم تناسب علوم و رشته های عرضه شده با نیاز جامعه را گویاست؛ باید آموزش ها را به سمتی پیش ببریم که پاسخگوی نیازهای جامعه و بازارکار باشد.

دکتر سید صادق اوالی، مدیرکل کارآفرینی شهرداری تهران و دیگر عضو این نشست، در ادامه سخنان مهندس کیا گفت: نظام آموزشی کنونی ما در بخش اعظمی از خود، پاسخگوی نیازهای جامعه نیست و فقط دانشجو تربیت می کند و با آینده آن کاری ندارد. متاسفانه در نظام آموزشی، عرضه محور عمل میکنیم یعنی بدون اینکه احساس نیاز کنیم دانشجو در رشته های مختلف تولید میکنیم و تحویل جامعه میدهیم بدون اینکه نیاز جامعه را بدانیم؛ در صورتی که در کشورهای پیشرفته و موفق، ابتدا نیازهای یک جامعه سنجیده شده و براساس آن، رشته ها و علوم دانشگاهی ارائه می شود.

اوالی افزود: تصور ما از تعلیم و تربیت، آموزش دروس مختلف به افراد است ولی تعلیم و تربیت در تعریف بهتر میتواند آموزش فکر کردن و تفکر به افراد باشد؛ امروزه ما کمتر شاهد این هستیم که در کشور فکر کردن و چگونه فکرکردن به افراد آموزش دهند. باید اعتراف کنیم نتوانستیم افراد متناسب با عصر حاضر را تربیت کنیم و وارد جامعه کنیم.

وی در پایان با امیدواری اذعان داشت: امیدوارم روزی بتوانیم با تغییرات آموزشی، نسل مورد نیاز بازار را تامین کرده و افراد متخصص وارد بازار کنیم.

دکتر علیرضا همتی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به دنبال صحبت های مهندس کیا و دکتر اوالی افزود: با یک نگاه گذشته نگر متوجه میشویم که متاسفانه گذشته خوبی در حوزه اشتغال نداشتیم به همین خاطر پیشرفت و قدم برداشتن در مسیر آینده را با کندی مواجه میکند، برای بالا بردن سرعت خود در این مسیر ابتدا باید مشکلات گذشته را رفع کنیم و سپس به آینده بیندیشیم.

همتی ادامه داد: باید تغییراتی در رشته های آموزشی، نحوه ارائه آنها، سبک برگزاری کلاس ها، محتوای آموزشی استاید و مواردی از این دسته داشته باشیم.

وی همچنین گفت: در تحقیقات انجام شده، 50 شغل که در آینده از بین خواهند رفت شناسایی شدند که متاسفانه در کشور ما، هنوز افراد در حوزه های این مشاغل مشغول آموزش و همچنین سرمایه گذاری در این شغل ها هستند که این خود در آینده به قشر بیکار در جامعه می افزاید.

در پایان نشست، مهندس کیا در جمع بندی مطالب عنوان شده گفت: باید از پتانسیل موجود در دانشگاه های کشور در راستای بهبود وضعیت اقتصادی کشور استفاده کنیم و علم موجود در آنها را به سمت تجاری شدن هدایت کنیم که خوشبختانه سازمان تجاری سازی فناوری های نرم و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی در این حوزه فعالیت های خوبی داشته است و برنامه های خوبی برای آینده خواهد داشت.

 

گزارش: امیرمحمد غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا