شیوع تب دنگو در آمریکای جنوبی

آرتور چیورو Arthur Chioro وزیر بهداشت کشور برزیل ، به صورت رسمی خبر همه گیر شدن بیماری تب دنگو در این کشور را تائید کرد . بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه ، تا کنون 745 هزار و 957 مورد ابتلا به این بیماری تنها در کشور برزیل گزارش شده است . لازم به توضیح است که تب دنگو به صورت عادی همواره در مناطق استوائی و گرمسیر مجاور رودها در سراسر دنیا از جمله آمریکای جنوبی وجود داشته ولی در سال جاری روند رشد این بیماری بسیار سریع بوده و بر اساس آمارهای رسمی ، تعداد مبتلایان به این بیماری خطرناک در سال جاری ، نسبت به سال 2014 در بازه زمانی یکسان ، شاهد افزایشی 234 درصدی است .

در همین زمینه وزیر بهداشت برزیل اعلام کرد :  " قطعا ما در حال حاضر شاهد همه گیر شدن این بیماری هستیم . "  گفتنی است بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ، در زمان بروز بیش از 300 مورد بیماری تائید شده در یک منطقه به ازای هر یک صد هزار نفر ، شرایط بیماری همه گیر یا epidemic اعلام می شود . این موضوع در حالی است که در ابتدای ماه اخیر مسئولان وزارت بهداشت برزیل ، موضوع فراگیر شدن و اپیدمی تب دنگو در این کشور را منکر شده و شرایط را عادی می دانستند .  البته باید اعلام کرد که در سال 2013 نیز شاهد روند گسترده همه گیر شدن این بیماری در کشورهای آمریکای جنوبی بودیم و در این سال تنها 1 میلیون و 400 هزار نفر در کشور برزیل به این بیماری مبتلا شدند .

موضوع فوق از این نظر شایان توجه است که بر اساس گزارش های رسمی ، تنها در 15 هفته نخست سال 2015 میلادی ، 229 مورد مرگ بر اثر ابتلا به تب دنگو ثبت شده است .

تب دنگو ناشی از فعالیت نوعی ویروس در بدن انسان است که  نشانه های آن بدون پیش زمینه قبلی و به طور ناگهانی بروز می کنند . این نشانه ها عبارتند از : سردرد های شدید ، درد در ناحیه چشم ها ، دردهای استخوانی و مفاصل ، درد عمومی در بدن و التهاب پوستی . در برخی موارد این التهاب پوستی به حدی زیاد است که نشانه هائی مشابه با بیماری سرخک در بدن بیمار دیده می شود . لازم به توضیح است که این التهابات پوستی به دلیل حساسیت یا موارد این چنینی ظاهر نشده و دلیل اصلی این تغیر رنگ پوست ، پارگی مویرگ های فراوانی در سطح بدن است .

به گفته پزشکان این بیماری به طور کلی سه مرحله را بدن بیماران طی می کند که شامل شروع تب و درد ، اوج گرفتن بیماری و بهبودی است . در مرحله نخست ، فرد بیمار دچار تب شدیدی شده و این مرحله می تواند از دو روز تا یک هفته به طول انجامد . مرحله شدت گرفتن بیماری در برخی از بیماران مشاهده شده و این مرحله می تواند مرگبار بوده و منجر به خونریزی داخلی و جمع شدن مایعات در محفظه شکمی شود . در این مرحله عملکرد برخی اندام های داخلی بدن با اختلال رو به رو شده و دلیل این موضوع اختلال در عملیات خون رسانی و پارگی وسیع مویرگ ها محسوب می شود . این مرحله که یک تا دوز به طول می انجامد خطرناک ترین مرحله بیماری بوده و پس از آن مرحله بهبودی شروع می شود .

این بیماری در کودکان و زنان بیشتر از مردان دیده شده و در برخی موارد می تواند زمینه ساز ابتلای افراد به بیماری هائی مانند دیابت یا آسم شود .

پشه عامل انتقال این بیماری  ( Aedes aegypti ) ،  بیشتر در مناطق استوائی زندگی کرده و این بیماری در بیش از 110 کشور دنیا شیوع دارد . بر اساس گزارش های رسمی ، سالانه 50 تا 100 میلیون نفر در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا می شوند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا