سرنوشت مشاغل آینده حوزه نفت در گرو ذخایر فسیلی و پاک

به گزارش خبرنگار سینا پرس، دکتر جوادی نیا، در پنل آموزشی آینده مشاغل و مشاغل آینده در حوزه نفت، گاز و انرژی که امروز بعد از ظهر در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی برگزار شد گفت: سیر تحول مشاغل در چهار عصر کشاورزی( از زمان های دور تا 1800 میلادی)، صنعت( از سال 1800 تا 1957)، دانش و اطلاعات( از سال 1957 تا 2000) و فناوری( از سال 2000تاکنون) تقسیم بندی شده است.

وی افزود: مشاغل در عصر کشاورزی ویژگی هایی با هدف تهیه و تامین غذا، زمین عامل تعیین کننده، زمین بیشتر و بزرگتر، بزرگی خانواده، رشد اقتصادی بهتر داشته اند. در عصر صنعت نیز مشاغل اهدافی مانند اهمیت سرمایه فیزیکی، توجه به کارآیی و برتری عملیاتی، ساختار متمرکز و غیر انعطاف پذیر، بنگاه به مثابه یک ماشین، دستور دهی و کنترل، اهداف ثابت، بودجه ابزار برنامه ریزی و کنترل دنبال می کردند. مشاغل در سازمان های این عصر عمدتا از طریق بکارگیری سخت افزارهای تولید و نیروی انسانی شاغل برای تولید بوده است.

به گفته وی، در عصر دانش و اطلاعات نیز مشاغل با اهدافی چون بنگاه به مثابه یک موجود زنده، سرمایه مداری، پیچیدگی های بنگاه داری، تلاش بی امان برای پایداری، ساختار غیر متمرکز/ انعطاف پذیر و مسوولیت سپاری و خود گردانی، ایجاد و حفظ دانش سازمانی دنبال شده اند. در این عصر مشاغل در سازمان ها مبتنی بر داشن عمدتا از طریق بکارگیری مغز افراد(کارکنان دانشی) و دارایی های نا مشهود است.

جوادی نیا اظهار کرد: مشاغل درعصر فناوری نیز ویژگی هایی مانند بهره مندی سازمان ها از مزایای سازمان در مقیاس کوچک و بزرگ به طور همزمان، داشتن سازختاری منعطف وپویا، عدم تشخیص تمایز بین کنترل متمرکز و غیر متمرکز، جایگزینی تمرکز بر فرآیندها و پروژه ها به جای تمرکز بر وظایف و رویه های استاندارد شده، جذابیت و هیجان بر انگیزتر بودن محیط کار، مدیریت مشارکتی، مرتبط بودن میزان دستمزد افراد با میزان مشارکت آنها، مدیریت دانش به عنوان مزیت سازمانی( کارکنان دانشی)، حمایت سازمان از خلاقیت و نوآوری( کارکنان خلاق و نوآور) و استفاده از کارکنان متخصص تر و مستقل تر است.

وی عنوان کرد: هم اکنون عواملی مانند مطرح شدن دانش و مدیریت دانش به عنوان دارایی های عمده سازمان ها، پیشرفت های علمی فراگیر نوین و فناوری های پیشرفته، جهانی سازی و اقتصاد جهانی، رقابت جهانی با قدرتمند ترین شرکت های دنیا، نفوذ فزاینده مشتری، نقش ها و انتظارهای در حال تغییر کارکنان، افزایش دانش بشری در دوره های کوتاه مدت، پیچیده شدن نیاز سازمان ها برای انطباق با تغییر و نیاز به باز مهندسی برای کسب موفقیت و تغییر و آشوب های به سرعت در در حال گسترش، در دنیای کسب و کار موثر و تاثیر گذار هستند که حوزه ذخایر نفت و گاز نیز از این امر مستثنی نیستند.

وی عنوان کرد: وضعیت ذخایر نفت و گاز ، قیمت های جهانی نفت و گاز در بازارهای جهانی،  انرژی های جایگزین به ویژه انرژی های تجدید پذیر از جمله عوامل موثر در آینده مشاغل در صنایع نفت و گاز هستند.

وی درباره وضعیت ذخایر نفت و گاز افزود: وضعیت این ذخایر به عواملی مانند ذخایر موجود(بالقوه و قابل استحصال)، کشف ذخایر جدید، ازدیاد برداشت از ذخایر موجود و نفت شیل بستگی دارد. هم اکنون به ترتیب کشورهای ونزولا، عربستان،  کانادا، ایران و عراق بیشترین ذخایر نفتی و گازی را دارند. در این بین سهم برداشت کشورها از ذخایر نفت و گاز به ترتیب روسیه10 میلیون و پانصد و پنجاه و پنج هزار ، عربستان ده میلیون و چهارصد و شصت هزار ، امریکا هشت میلیون و هشصد و هفتاد و پنج، عراق  چهار میلیون و چهارصد و پنجاه و یک هزار و ایران سه میلیون و نهصد و نود هزار است.

وی وضعیت اقتصاد جهانی،  بازارهای اقتصادی نو ظهور،  ذخایر استراتژیک و تجاری،  جنگ ها و درگیری های جهانی به ویژه در کشورهای دارای ذخایر نفتی را از جمله عوامل موثر بر قیمت های جهانی نفت و گاز برشمرد و گفت: در آینده با کمبود منابع نفت و گازی، بحث انرژی های جایگزین سوخت های فسیلی مانند انرژی های بادی، خورشیدی، امواج، نیروی برق آبی، زمین گرمایی، اتمی، زیست توده( بیوماس یا زباله های با منشاء زیستی)، زغال سنگ مطرح شده است.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا