ایجاد تنش در صنعت نفت با تحول خودروسازی دنیا

به گزارش خبرنگار سینا پرس، سید عزیز آشنا،  معاون آموزشی جهاد دانشگاهی واحد تهران در پنل آموزشی آینده مشاغل و مشاغل آینده در حوزه نفت، گاز و انرژی که امروز بعد از ظهر در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی برگزار شد گفت: دنیای شغلی امروز ما دچار تغییرهای خیلی سریع شده است. یکی از آنها پیچیدگی های فزاینده و دیگری تغییرهای پر شتاب است. این تغغیرها در صنعت نفت و گاز نیز قابل رویت هستند.  مثلا پالایشگاه قدیم ما مانند آبادان از پیچیدگی زیادی برخوردار نیست اما پالایشگاه های جدید دارای پیچیدگی های زیادی هستند. تفاوت عمده این دو در تولید محصول هایشان است. پالایشگاه های جدید محصول های ارزشمند جدیدی دارند اما پالایشگاه قدیمی مانند آبادان تنها چهل درصد نفت و گاز تولید می کنند و   مابقی محصول های کم ارزش تری مانند مازوت تولید می شود.

وی افزود: پالایشگاه های مدرن و قدیمی همچنین روی اشتغال مردم جامعه هم تاثیر می گذارند. پالایشگاه های جدید به نیروی کمتری احتیاج دارند. با پیشرفت تکنولوژی نقش نیروی انسانی در صنایع کمتر می شود.

وی بیان کرد: دنیای امروز به سوی  مجازی شدن پیش می رود. در دنیای وب و دهکده جهانی صنایع و شرکت ها عمدتا شکارچی شده یا شکار می شوند. هیچکس تصور نمی کرد آژانس های مسافربری روزی با تکنولوژی آی تی دچار تغییر تحول شوند. سیستم حمل و نقل در گرداب دیجیتالی در لایه های چهارم و پنجم قرار گرفته اند اما باز هم دچار تغییر و تحول شده اند.  رسانه ها در مرکز این گرداب قرار دارند و با تکنولوژی آی تی بلعیده شده اند.

به گفته وی، صنعت نفت و گاز روی لایه های بیرونی گرداب دیجیتالی قرار گرفته اند.

وی بیان کرد: در دنیای امروز همه به دنبال قدرت انتخاب بیشتر،  هزینه پایین تر و صرف جویی وقت هستند. پیش بینی از مصرف انرژی جهانی از سال 1990 تا 2040 نشان دهنده رشد فزاینده مصرف انرژی دارد. آمارها حاکی از این است که انرژی اتمی پس از رشد به سمت تثبیت پیش می رود و انرژی های تجدید شونده طی سال های آینده رشد زیادی خواهند داشت. سوخت هایی مانند گاز و انرژی های مایع مانند نفت،  گازوییل و مازوت نیز ادامه خواهد داشت.

آشنا یاد آور شد: هم اکنون بیشترین مصرف انرژی مربوط به خودروهاست.  هفتاد درصد نفت تولیدی در دنیا ابتدا مورد استفاده صنایع حمل و نقل،  ریلی و کشتی و خودرو مورد استفاده قرار می گیرد که شصت درصد آن مربوط به مصرف خودروهای عادی و تاکسی ها و ده درصد مربوط به صنعت هواپیمایی و ریلی است.

وی بیان کرد: تحول صنعت خودرو سازی در دنیا صنعت نفت را دچار تنش می کند. در دنیا دو دیدگاه خوشبینانه و بد بینانه در این زمینه وجود دارد. در دیدگاه خوشبینانه گفته می شود شش تا هشت سال آینده با کاهش قیمت خودروهای الکتریکی و حذف نفت از چرخه خودرو نیاز به گازوییل و نفت از بین می رود اما در دیدگاه بدبینانه گفته می شود این روند تا سال 2040 و 2050 ادامه دارد تا صنعت خودروسازی از وابستگی نفتی نجات پیدا کند.

وی گفت: پیش بینی می شود با کاهش قیمت نفت  یک شغل در صنعت نفتی را از دست بدهیم. اتفاقی که در سال های 2011و 2012 رخ داد.  به واسطه حذف یک شغل چهار شغل بیرون از این صنعت نیز حذف شدند.  همچنین پیش بینی می شود سن افراد شاغل نیز پایین بیاید.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا