گردهای خطرناکی که سلامت انسان را نشانه می‌گیرند

وجود این پوست‌های مرده و گرد وغبار در محیط خانه می تواند زمینه رشد برخی حشره‌های ریز و میکروسکوپی مانند مایت‌ها را فراهم کند. مایت‌ها حشره‌هایی هستند که اغلب در گرد و غبار و فضاهای مرطوب خانه زندگی  و از سلول‌های مرده پوست بدن انسان و شوره سر به عنوان غذا استفاده می‌کنند. در نتیجه این حشره‌های ریز همیشه به مقدار زیادی در کنار ما و اغلب در بالش، ملحفه، پتو، صندلی راحتی، تار و پود فرش‌ها، عروسک های پولیشی، موها و حتی در میان مژه ها و ابروهای ما و سایر جاهای گرم و مرطوب که غبار در آنجا جمع می شود، وجود دارند.

مایت ها از خانواده عنکبوتیان و به گروه کنه‌ها تعلق دارند. اغلب هشت پا دارند و در گرد و خاک خانه به مدت دو ماه و نیم زندگی می‌کنند و روزانه تخم می‌گذارند. اجزای بدن و پروتئین مدفوع این حشره‌ها سبب بروز واکنش آلرژیک یا شعله ور شدن علایم آسم می‌شود و می‌تواند باعث آبریزش بینی، ریزش اشک از چشم، عطسه، مشکل‌های تنفسی و التهاب پوستی شود.

بخش دیگر عمده گرد و غبار از بیرون به داخل خانه می‌آید. این گرد و غبار از خاک چسبیده به کفش تا ذره های معلق در هوا مانند گرده گیاهان و دوده وارد خانه می شوند. بخش دیگری از گرد و غبار خانه نیز از طریق پرز فرش، الیاف لباس ها و موی حیوان های خانگی ایجاد می شوند.

البته راه های بسیاری برای از بین بردن گرد و غبارهای خانه وجود دارد که در ادامه به پاره ای از آنها اشاره می شود.

1- رختخواب از جمله مکان هایی است که در هر انسانی میزان زیادی از اوقات شبانه روز خود را در آن سپری می کند، برای اینکه از تولید گرد و غبار در این مکان از خانه جلوگیری کنید، هرگز با لباس بیرون وارد رختخواب نشوید. از طرفی حداقل دو بار در سال رختخواب و کلیه لوازم مربوط به اتاق خواب را دقیقا و تمیز بشویید. دلیل این کار هم این است که حتی اگر گرد و غباری از بیرون وارد نشود، خود پتوها و دیگر وسایل به مرور زمان کرک هایشان جدا می شود و همین کرک ها یشان جدا می‌شود و همین کرک ها به صورت گرده هایی خطرناک وارد قفسه سینه و ریه می شوند و ایجاد انواع بیماری های تنفسی می‌کنند. همچنین هفته ای یکبار بالش‌ها و ملحفه‌هایتان را با آب داغ بشویید. شست و شو موجب کاهش دسترسی مایت ها به غذا و در نتیجه کاهش تعداد آنها می شود.

2- از مرطوب کردن فضای خانه خود بپرهیزید. وسایل نم دار و آب گرفته را در محیط خانه خود قرار ندهید زیرا وجود گرد و غبار در محیط خانه به سمت وسایل مرطوب جذب می شود. این گرد و غبار در این وسایل جانشین می شود و از بین نمی رود. شستن چندباره نیز تنها رنگ و روی وسایل را تازه تر می کند و دردی از شما دوا نمی کند. همچنین مایت ها در مکان های خشک و خنک کمتر حضور دارند بنابراین هوای داخل خانه تان باید تهویه شود تا از میزان رطوبت هوا کاسته شود. همچنین اگر لباس و ملحفه به صورت مرطوب داخل کشو و کمد قرار گیرد، مکان مناسبی برای تجمع مایت ها به وجود می آید.

3- تصفیه کننده های هوایی منزل تان را زود به زود چک و آنها را تمیز کنید زیرا با گذشت زمان خود این وسایل گرد و غبار زیادی را در منفذهای خود جمع می کنند. با هر بار روشن کردن این دستگاه ها، این گرد و غباری که در بدنه و منافذ آنها جا خوش کرده است، به فضای خانه شما وارد می شوند. شاید این ذرات خیلی به چشم نیایایند اما مجاری تنفسی شما بیشترین آسیب را می بینند.

4- دستگاه تهویه هوای خانه شما باید دارای فیلتر بسیار فوری باشد. فیلتر قوی مانع عبور گرد و غبار از دستگاه می شود. از آنجا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، برای اینکه اجازه ورود گرد و غبار به خانه خود را ندهید، بهترین کار این است که از فیلتر قوی استفاده کنید.

5- گاهی بهتر است سلامتی خود را فدای زیبایی نکنید. البته این نازیبایی تنها در وهله اول است و با راهکارهایی به راحتی می‌توانید زیبایی را نیز به خانه خود برگردانید. چوب پرده ها از جمله وسایلی هستند که به شدت ایجاد گرد و غبار می کنند. به جای جنس چوب می توانید از جنس های پلاستیکی استفاده کنید. این وسایل به هیچ عنوان تولید گرد و غبار نمی کنند و از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه ترند. برای اینکه ظاهر زیبایی نیز به آنها بدهید، می توانید با پوشش های پارچه ای رنگ آنها را خوش نما کنید.

6- از گذاشتن موادی که تولید گرد و غبار در محیط خانه می کنند، اجتناب کنید. مواد غذایی که از بیرون خرید کرده اید را هر چه سریع تر به سینک انتقال دهید و آنها را بشویید تا ذرات گرد و غبار را با خود در محیط خانه پخش نکنند.

7- هرگز روزنامه و کاغذهای باطله را در محیط خانه پاره نکنید زیرا این مواد از ریز ذراتی تشکیل شده اند که با این کار شما، این مواد در هوای معلق می مانند و شما با دست خود تولید گرد و غبار کرده اید.

8- پادری هایی که بیرون از در ورودی قرار دارند را هرگز به درون ساختمان نیاورید. این پادری ها با گذشت زمان حجم زیادی از گرد و غبار و را در خود جمع می کنند و با ورود آنها به خانه گرد و غبار زیادی وارد محیط منزل می شود. حتی بهتر است برای شستن آنها را به خشکشویی بدهید. پرداخت هزینه برای این کار بسیار بهتر و سودمندتر از این است که هزینه زیادی برای درمان بیماری هایی که پیامد این گرد و غبار هستند، بپردازید.

9- پارچه های کهنه را به هیچ عنوان برای دم کنی استفاده نکنید. این پارچه ها سراسر گرد و غبارند. با هر بار تکان دادن آنها میلیون ها ذره گرد و غبار از آنها جدا شده و در فضای خانه شما پخش می شوند. از طرفی این وسایل چون با غذای شما سر و کار دارند، گرد و غبار را به طور مستقیم وارد غذای شما می کنند. این وسایل را زود به زود تعویض کنید تا مانع عبور این ریزهای خطرناک به بدن خود بشوید.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا