توفانی که تا بیست سال آینده ناپدید می شود

به گزارش سیناپرس به نقل از آنا ، توفان سرخ مشتری که زمانی به اندازه‌ای بزرگ بود که می‌توانست سه سیاره به اندازه زمین را در خود فرو ببرد حالا در حال کوچک شدن است. نتایج تحقیقات جدید ناسا نشان می‌دهد که این توفان با سرعت 230 کیلومتر در سال در حال کوچک شدن است و ابرهای دور خود را به سمت بالا می‌راند.

تصویر اخیر از توفان سرخ بزرگ مشتری و مناطق آشفته دور آن توسط فضاپیمای جونو روز اول آوریل ثبت شده است. این عکس به کمک برنامه شهروند دانشمند ناسا ایجاد شده است؛ در این برنامه هر کسی به اطلاعات خام فضاپیمای جونو دسترسی دارد و می‌تواند تصاویر مورد نظر خودش را تولید کند.

شان دوران و جرالد ایشتادات با استفاده از اطلاعات تصویرگر دوربین جونو عکس اخیر را پردازش کردند.

این تصویر ترکیبی از سه تصویر است که در روز اول آوریل وقتی جونو برای دوازدهمین بار از نزدیکی مشتری گذشت، در ساعت 6:09 دقیقه تا 6:24 دقیقه صبح گرفته شده است.

کلوزآپی از توفان سرخ مشتری

وقتی که این تصاویر ثبت شده‌اند فضاپیما تقریبا 25 هزار تا 49 هزار کیلومتر بالاتر از ابرهای این سیاره، در عرض جغرافیایی جنوبی، با مختصات 43.2 به 62.1 درجه، قرار داشته است.

این لکه سرخ بزرگ مدت‌ها مورد توجه ستاره‌شناسان بوده است؛ برخی براین باورند که شکل آن همیشه در حال چرخش است.

به گفته محققان مواد شیمیایی که باعث ایجاد هاله سرخ این توفان بیضی شکل می‌شود در حال انتقال به عرض‌های جغرافیایی بالاتر هستند؛ این امر توضیح می‌دهد که چرا رنگ آن در حال نارنجی شده است.

دانشمندان براین باورند که این توفان تا 20 سال دیگر به طور کامل ناپدید می‌شود.

به گفته متخصصان این تغییرات حاصل تغییرات باد است. سرعت این بادها وقتی ابرهای سرخ مشتری را در نیم‌کرده جنوبی این سیاره در جهت عقربه‌های ساعت به حرکت درمی‌آورد، سرعت آنها تا 680 کیلومتر بر ساعت نیز می‌رسد.