باید سطح کیفی مناظرات دانشجویی را بالاتر ببریم

مسابقات مناظره دانشجویی که توسط سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی برگزار می شود به‌زودی وارد دوره هفتم خود خواهد شد، مهدیه شاه نظری دبیر اجرایی هفتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی به سوالات خبرنگار سیناپرس درخصوص این دوره پاسخ داد.

مسابقات مناظره دانشجویی بطورکلی چه ساختاری دارد؟این دوره از مسابقات چه تغییری نسبت به سالهای قبل داشته است؟

هفتمین دوره مسابقات مناظره به زبان فارسی است که در 28 استان به‌اضافه 11 دانشگاه برگزار می‌شود. مرحله دانشگاهی و استانی به‌صورت موازی باهم برگزارمی شود، نفرات برتر به مرحله منطقه‌ای صعود خواهند کرد که مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد . پس‌ازآن مرحله کشوری آذرماه همین سال برگزار خواهد شد.این دوره نسبت به سال‌های قبل تغییر خاصی نداشته است و تنها تغییرات کوچکی در داوری و فرم‌ها داریم. گروه‌های 4 نفره ثبت‌نام خواهند کرد، گزاره‌ها به آن‌ها اعلام خواهد شد، جدول مسابقات تدوین می‌شود و افراد می‌توانند در مسابقات شرکت کنند، موضوعات گزاره‌ها در قالب‌های عمومی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، موضوعات بین‌المللی، اخلاق اجتماعی، توسعه و سلامت می‌باشد و سه نفر از اعضای هیئت‌علمی هم داوری مسابقات را بر عهده‌دارند.

 گویا مناظره به زبان انگلیسی هم برگزار میشود؟

بله،اولین دوره مسابقات مناظره به زبان انگلیسی هم با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه تهران برگزار می‌شود، 24 گروه در مرحله اول ثبت‌نام کرده بودند که پس از مصاحبه زبان، 8 گروه انتخاب شدند که 18 و 19 اردیبهشت رقابتشان آغاز خواهد شد.

در بین شرکت‌کنندگان در مسابقه مناظره افراد خارجی هم وجود دارند؟

در بین شرکت‌کنندگان در مسابقات مناظره به زبان فارسی، شرکت‌کنندگان خارجی وجود دارند که به زبان فارسی مسلط هستند و در این مسابقات شرکت کردند و در این دوره مسابقات مناظره به زبان انگلیسی هم دانشجویان دوملیتی وجود دارند ولی تابه‌حال در این بخش دانشجوی خارجی نداشتیم.

از طرف دانشگاه‌ها چقدر از این مسابقات استقبال شده است؟

دانشگاه علمی کاربردی هم این مسابقات را به‌صورت داخلی و با نظارت جهاد دانشگاهی در دانشگاه خود و در قالب موضوعات تخصصی این مسابقات را برگزار کرده است، همچنین دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای و آزاد هم قصد این کار رادارند ولی در حال حاضر در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های آن هستند.

این دانشگاه‌ها تصمیم بر برگزاری مستقل این مسابقات در دانشگاه خود را ندارند؟

خیر، طبق مصوبه شورای هماهنگی فعالیت فرهنگی بین دانشگاه‌ها، برگزاری این مسابقات تا 5 سال بر عهده سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی است و این مسابقات در آن دانشگاه‌ها با نظارت سازمان دانشجویان انجام می‌شود و درمجموع یک مرحله‌به‌مرحله های این مسابقات اضافه می‌شود؛ ابتدا در داخل آن دانشگاه‌ها برگزار می‌شود و برگزیدگان آن‌ها به مراحل استانی راه پیدا می‌کنند.

در کل این دوره از مسابقات را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مسابقات تا حد زیادی بین دانشجویان جاافتاده است و دانشجویان زیادی با این مسابقات آشنا هستند و متقاضی برای این مسابقات زیاد شده است، به همین دلیل وظیفه ما برای ارتقاء سطح کیفی این مسابقات یک مقدار سنگین‌تر شده است، اطلاعات شرکت‌کنندگان بیشتر و به دنبال آن حساسیت‌ها به داوری‌ها بیشتر شده است. در کل باید هم‌زمان با بالا رفتن کمیت، کیفیت را هم بالا ببریم تا بتوانیم مسابقات را به بهترین نحو برگزار کنیم.

 

گفتگو: امیرمحمد غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خبر خوبی بود البته می شد به نکات جزئی تر دیگری هم پرداخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا