اولین شماره مجله بین المللی وب پژوهی رونمایی شد

چهارمین کنفرانس بین المللی وب پژوهی (International Conference of Web research 2018)، از صبح امروز، 5 اردیبهشت در محل سالن همایش های دانشگاه علم و فرهنگ آغاز به کار کرد.

در این کنفرانس دو روزه، جمعی از متخصصان، صاحبنظران، پژوهشگران، اساتید و دانشجویان حوزه های مختلف به ویژه فناوری اطلاعات، کامپیوتر و آی تی از جمله پروفسور حسن کاسی (Hassan Ait Kaci) از دانشگاه لیون (فرانسه) و پروفسور محمد سرائی (Mohamad Saraee)، دانشیار دانشکده کامپیوتر دانشگاه سالفورد (انگلستان) حضور دارند.

در مراسم افتتاحیه چهارمین کنفرانس بین المللی وب پژوهی، دکتر حمیدرضا طیبی، ریاست جهاد دانشگاهی با اشاره به اهمیت فناوری اطلاعات گفت: هیچ فناوری مانند فناوری اطلاعات و فضای مجازی، تاثیر چند جانبه بر همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی مردم نداشته است.

وی افزود: این تأثیرگذاری در هم بخش ها از جمله فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و حتی امنیت ملی جوامع، قابل مشاهده است. همواره به جنبه های مثبت فناوری اطلاعات نگاه می کنیم، اما این حوزه می تواند جنبه های منفی نیز داشته باشد و باید بر سایر ابعاد آن، از جمله ابعاد فرهنگی و اجتماعی نیز کار کنیم.

دکتر طیبی افزود: در جهاد دانشگاهی، فناوری ‌های زیادی از سلول ‌های بنیادی تا‌ فرستنده‌ رادیویی و داروهای نوترکیب توسعه داده ایم و در حوزه فناوری اطلاعات نیز معتقدیم که کشور باید علاوه بر توسعه این فناوری، صاحب آن نیز باشد.

رییس جهاد دانشگاهی خاطر نشان کرد: جهاد دانشگاهی خیلی زود وارد این حوزه شد؛ با تأسیس پژوهشکده فناوری اطلاعات جهاد دانشگاهی و تشکیل گروه پژوهشی جامعه ‌شناسی در پژوهشگاه علوم انسانی تلاش کردیم تا تاثیر شبکه ‌های اجتماعی بر زندگی مردم را مطالعه قرار دهیم.

دکتر طیبی تأکید کرد: به دنبال انجام کارهای بزرگتری هستیم، چراکه هم جهاد دانشگاهی و هم دانشگاه علم و فرهنگ و سایر بخش ها از ظرفیت بالایی در این حوزه برخوردار هستند. امیدواریم بتوانیم پروژه های بزرگی را در این حوزه انجام دهیم و از ظرفیت عظیم جوانان کشور به عنوان زنجیره تأمین استفاده کنیم. در این مسیر به حمایت همه جانبه مسئولین نیاز داریم. باتوجه به اینکه سرعت تغییرات در حوزه فناوری اطلاعات بسیار بالا است، پاسخ و حمایت مسئولین نیز باید روند سریع تری به خود بگیرد.  

در ادامه این مراسم و با حضور دکتر حمیدرضا طیبی، ریاست جهاد دانشگاهی، دکتر سید سعید هاشمی، رییس دانشگاه علم و فرهنگ و ریاست چهارمین کنفرانس بین المللی وب پژوهی، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، رییس سابق دانشگاه علم و فرهنگ و سرپرست  پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی، پروفسور محمد سرائی، دانشیار دانشگاه سالفورد، پروفسور حسن کاسی، استاد دانشگاه لیون، دکتر محمد جواد کارگر، دبیر علمی این کنفرانس، از اولین شماره مجله بین المللی وب پژوهی International Journal of Web Research)) رونمایی شد.

دکتر محمد جواد کارگر، دبیر علمی کنفرانس نیز در بخش دیگر این مراسم گفت: تجربه بسیار خوبی را در سه دوره قبلی کنفرانس بین المللی وب پژوهی کسب کردیم. پژوهش در حوزه وب به صورت متمرکز در کشور انجام نشده بود؛ به همین دلیل، دانشگاه علم و فرهنگ سال 94 پیشنهاد برگزاری کنفرانس وب پژوهی را مطرح کرد که با استقبال صاحبنظران و متخصصان این حوزه مواجه شد.

دکتر کارگر افزود: تلاش کردیم تا با رعایت استانداردهای بین المللی، این کنفرانس را برگزار کنیم. بحث نمایه سازی مقالات نیز مدنظر قرار گرفت؛ در اولین کنفرانس، مقالات در SID نمایه شدند و از سال دوم نیز موفق شدیم امتیاز لازم برای رود به IEEE را به دست بیاوریم.

وی تأکید کرد: نتایج بررسی های سیویلیکا و SID نشان می دهد، میزان دانلود مقالات قابل قبول بوده و توانسته ایم جوابگوی نیاز مخاطبان در کشور باشیم. محتوای (کافی) وب در کشور نداریم و باید در این حوزه بیشتر کار کنیم.

دبیر علمی چهارمین کنفرانس بین المللی وب پژوهی افزود: درمجموع، تعداد 120 مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شدند که 37 مقاله برای ارائه شفاهی طی دو روز برگزاری کنفرانس انتخاب شدند. کنفرانس مشابهی در حوزه وب پژوهی در خاورمیانه و آسیا وجود ندارد و امیدواریم بتوانیم در این حوزه در سطح بین الملل، به صورت گسترده تر فعالیت کنیم.

 

گزارش: معصومه سوهانی

عکس: زهره سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا