ابتلای سالانه 60 هزار ایرانی به مالاریا

مالاریا مهم‌ترین بیماری انگلی و یکی از مسایل مهم بهداشتی تعدادی از کشورها به خصوص کشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا است. بیماری مالاریا با نام های دیگری چون پالودیسم، تب و لرز، تب نوبه و تب متناوب نامیده می‌شود.

بیماری ایجاد شده توسط انگل مالاریا که به عنوان بیماری مالاریا نامیده می شود، می تواند نشانه های متنوع و گسترده ای داشته باشد که تب، عرق، سردرد، استفراغ، درد بدن، تضعیف بدن، بزرگ شدن طحال، زردی خفیف، بزرگی کبد ، کاهش سرعت تنفسی از جمله آنها است.

اغلب نشانه مالاریا در کشورهایی که نادر است به آنفولانزا، سرماخوردگی یا بیماری های عفونی ( به خصوص اگر به بیماری مالاریا مشکوک نباشند ) نسبت داده می شود اما در کشورهای که مالاریا رایج است، حتی بدون آزمایش های تشخیصی قابل تشخیص است. تشخیص ممکن است از طریق آنمی ضغیف، کاهش پلاکت خون ، بالارفتن بیلی روبین، بالا رفتن آمینو ترانسفرها صورت گیرد.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه اعلام کرد که میزان بروز بیماری مالاریا در ایران با کاهش هشت هزار نفری نسبت به سال های قبل به 60 هزار مورد در زمان حاضر رسیده است. توجه به شاخص های ابتلا به بیماری مالاریا نشان می دهد که در ایران بحث PHC (نظام شبکه بهداشتی و درمانی) از گذشته تاکنون جدی گرفته شده است.

وی با بیان اینکه بیش از چند دهه است که مردم از پوشش واکسیناسیون 98 درصدی در سطح کشور و همچنین خدمات و مراقبت های اولیه بهداشتی و درمانی بهره مند شده اند، گفت: موقعیت جغرافیایی کشورمان به گونه ای است که در مجاورت کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان قرار دارد و با وجود آنکه بیماری های واگیرداری مانند مالاریا و سل در این کشورها بالاترین آمار را در جهان دارد، عملکرد خوبی در کنترل این بیماری ها داشته ایم که قابل مقایسه با کشورهای منطقه نیست.

دکتر حسین معصومی اصل، کارشناس اداره کنترل مالاریای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این خصوص گفت: هرچند مقاومت انگل مالاریا به داروهای ضد این بیماری در کشورهای همسایه و برخی دیگر از کشورهای دنیا از جمله در آفریقا و جنوب شرق آسیا روبه افزایش بوده و این موضوع بسیار تهدید کننده است اما در ایران مقاومت به داروهای ضد مالاریا بسیار محدود است.

وی افزود که پایین بودن مقاومت به داروهای ضد مالاریا در کشورمان به این دلیل است که ما درمان بیماران مالاریا را در سیستم بهداشتی و تحت نظارت انجام می دهیم و به همین دلیل دارو به صورت نابجا مصرف نمی شود.

معصومی اصل با اشاره به اینکه هیچ مشکلی در تشخیص و درمان بیماری مالاریا در کشور نداریم، بیان کرد: تشخیص این بیماری در سیستم بهداشتی انجام می شود و درمان آن هم بلافاصله آغاز می شود.

وی ادامه داد: در سال دوهزار میلادی 10 کشور در منطقه مدیترانه شرقی عاری از مالاریا بودند که این آمار در 2016 میلادی به 14 کشور رسید؛ ایران نیز در شرف حذف بیماری مالاریا است. حذف بیماری به این معنی است که انتقال محلی بیماری متوقف می شود.

معصومی اصل یادآور شد: براساس گزارش سال 2016 سازمان جهانی بهداشت، تا سال 2020 کشورهایی در منطقه مدیترانه شرقی موفق به حذف بیماری مالاریا می شوند و ایران از جمله این کشورها است که این موفقیت را بدست می آورد. هدف ما تا سال 2020 حذف انتقال محلی این بیماری است، به این معنی که بیماری در کشور ما منتقل نشود.

کارشناس اداره کنترل مالاریای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امسال تعداد موارد انتقال بیماری از کشورهای دیگر به ایران کمتر از یک هزار نفر بوده که اکثر موارد هم از پاکستان است. این افراد قبل از عزیمت به کشورهایی که این بیماری در انها وجود دارد، می توانند با مصرف داروهای پیشگیرانه، از ابتلای خود جلوگیری کنند.

معصومی افزود: موارد بیماری را در همه جای ایران می توان مشاهده کرد؛ در جنوب شرق کشور، برخی از مناطق سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و شرق هرمزگان به صورت پراکنده انتقال محلی وجود دارد که امیدواریم در سال های آینده این موارد هم وجود نداشته باشد.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا