میزان آبستنی حاصل از انتقال جنین های گاوی تولید شده بیش از میانگین های بین المللی است

نتایج میزان آبستنی حاصل از انتقال جنین های آزمایشگاهی نژاد جرزی تولید شده با استفاده از تکنیک Ovum pick up (در گیرنده نژاد هلشتاین) درمرکز خدمات تخصصی بیوتکنولوژی تولید مثل در حیوانات مزرعه ای پژوهشگاه ابن سینا، برای سومین بار بیش از میانگین های بین الملی است.

در راستای به کارگیری از این تکنیک در روند اصلاح نژاد گاو، میزان آبستنی جنین های جرزی کاشته شده (در گیرنده هلشتاین) در یکی از گاوداری های بخش خصوصی، 57 درصد در روز 50 آبستنی بوده است. توضیح این که تمام جنین های کاشته شده منجمد و از گاوهای با خصوصیات ممتاز ژنتیکی بوده است.

بدیهی است به کار گیری از این روش با هدف افزایش تعداد حیوانات برتر گله، از موثرترین راهکارها جهت تسریع در گسترش خصوصیات برتر تولیدی و تولید مثلی و نتیجتاً کاهش هزینه های تمام شده محصولات لبنی و گوشت در شرایط کنونی صنعت دامپروری محسوب می شود.

لازم به ذکر است براساس منابع معتبر، میانگین میزان آبستنی حاصل از انتقال جنین های آزمایشگاهی منجمد (IVF) در جهان حدود 30 تا 40 درصد است که پژوهشگاه ابن سینا با میانگین بیش از 50 درصد برای سومین بار، موفقیتی بیش از میانگین های بین المللی به دست آورده است. امید می رود با تداوم این موفقیت بتوان در آینده نزدیک شاهد بهره برداری حداکثری از سرمایه گذاری های صورت گرفته در این زمینه بود.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا