تغییر الگوی کشت در راستای سازگاری با کمبود منابع آب لازم است

به گزارش سیناپرس، رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: کشاورزی در گذشته با توجه به شرایط هر منطقه و اقلیم آن انجام می‌شد و این تطابق مشکلات کمتری را برای منابع آبی ایجاد می‌کرد، اما پس از مداخله موضوعات اقتصادی این تطابق به هم خورد. به طور مثال ذرت، بومی ایران نبود اما به دلیل صرفه اقتصادی و نیازی که در حوزه دامپروری به آن ایجاد شد در کشور گسترش یافت در حالی که گیاه آن آب زیادی مصرف می‌کند.

وی افزود: این وضعیت امروز به جایی رسیده که برای روشن نگه‌ داشتن چراغ کشاورزی باید الگوی کشت متناسب با تغییر اقلیم و کمبود آب در کشور تغییر کند که در این راستا موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر از لحاظ علمی و پژوهشی فعالیت می‌کند.

نجفیان با بیان اینکه پژوهش‌های موسسه در زمینه‌های مختلفی چون معرفی ارقام مناسب و مدیریت مزرعه تعریف می‌شود افزود: این موسسه در طول 80 سال فعالیت خود بیش از 500 رقم اصلاح شده مختلف که عمدتا هم برای مقاومت در برابر کم‌آبی اصلاح شده‌اند معرفی کرده است.

این مسئول با بیان اینکه در سال‌های اخیر میانگین معرفی ارقام جدید توسط موسسه اصلاح نهال و بذر به 15 رقم جدید در سال رسیده است گفت: علاوه بر مقاومت بذر در برابر کم آبی، ارقام مختلفی در زمینه‌های مقاومت در برابر شوری و یا کشت تاخیری نیز معرفی شده است.

نجفیان ادامه داد: این اقدماتی است که موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر می‌تواند برای روشن نگه داشتن چراغ کشاورزی در شرایط فعلی و حفظ امنیت غذایی کشور انجام دهد اما تکمیل این اقدمات در گرو حمایت مسئولان از توسعه زنجیره اقتصادی کشاورزی به خصوص در زمینه کشت محصولات جایگزین است. به عنوان مثال برای جایگزین کردن کشت‌های علوفه‌ای گیاهانی چون تاج خروس و ارزن که هم کم آب هستند و هم در زمان کوتاه می‌توانند محصول قابل توجهی بدهند معرفی شده که لازم است با حمایت مسئولان زنجیره اقتصادی آن برقرار شود تا با استقبال کشاورزان همراه شود.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور اظهار کرد: در حوزه دانه‌های روغنی نیز می‌توان با توسعه کشت کلزا هم وابستگی کشور به واردات روغن را کاهش داد و هم با مصرف آب کمتر معیشت کشاورزان را حفظ کرد، این موارد به حمایت‌های لازم برای برقراری زنجیره اقتصادی نیاز دارد.

وی در خصوص برنامه‌هایی که در کشور برای توسعه کشت کینوا به عنوان جایگزینی برای برنج در مناطق کم آب وجود دارد نیز گفت: کارگروهی در معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی شکل گرفته و 10 استان که عمدتا در جنوب کشور قرار دارند و پیشتر در آن استان‌ها کشت برنج صورت می‌گرفته نیز برای توسعه کشت کینوا به عنوان پایلوت انتخاب شده است.

نجفیان افزود: این محصول ارزش غذایی و مقاومت به شوری بالایی دارد و با مصرف آب کم، محصول مناسبی تولید می‌کند و می‌توان آن را جایگزین برنج کرد و یا همراه با برنج مصرف کرد. تنها مساله کینوا این است که به فرآوری نیاز دارد بنابراین با توسعه صنایع تبدیلی می‌توان امیدوار بود که کشت کینوا در کشور توسعه پیدا کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا