کشف وجود مواد شیمیایی سمی در اطراف چاه های نفت و گاز

سیناپرس: پژوهشگران در مطالعه ای جدید در مناطق نفت خیز ایالات متحده، به بررسی کیفیت هوا در هشت نقطه مختلف این کشور پرداختند. همه این مناطق در نزدیکی چاه های نفت و گاز قرار داشتند. این مطالهه نشان داد که در برخی موارد، حجم مواد شیمیایی موجود در هوا حتی هشت برابر بیشینه مقدار مجاز اعلام شده توسط دولت این کشور است. برای نمونه در برخی مناطق، میزان بنزن، فورمالدئید و سولفید هیدروژن بسیار بیشتر از حد مجاز بود. این مواد می توانند به سلامتی انسان آسیبی جدی وارد کنند. برای نمونه می دانیم که بنزن سرطان زا است و برخی از مطالعات هم نشانگر سرطان زا بودن فرمالدئید بوده است.

پیش از این نیز مطالعه دیگری بر روی ساکنان مناطق اطراف چاه های نفت و گاز به انجام رسیده بود. در آن مطالعه از این افراد خواسته شده بود به پرسشنامه هایی در مورد موارد مختلف مرتبط به سلامت فردی پاسخ دهند. نتیجه این مطالعه مشخص کرده بود که افرادی که در فاصله یک کیلومتری (و یا کمتر) از یک چاه گاز طبیعی که از فرآیند شکست هیدرولیک (استخراج گاز با فشار آب) استفاده می کند زندگی می کند، دو برابر کسانی که در فاصله بیش از 2 کیلومتری از این مراکز هستند به مشکلات پوستی، مشکلات در سیستم تنفسی و نیز خون دماغ گرفتار می شوند.

با اینکه شاید مطالعات مبتنی بر پرسشنامه چندان هم دقیق نباشد، اما این مطالعه جدید می تواند دلیل بروز این مشکلات که به نوعی به سیستم تنفسی مرتبط هستند را نشان دهد.

جزئیات این پژوهش در نشریه Environmental Health منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا