آشنا نبودن با محور توسعه پایدار، یک عامل مهم مشکلات محیط زیستی است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،عیسی کلانتری روز دوشنبه در نشست مشترک با رئیس اتاق تعاون و اعضای کمیسیون کشاورزی این اتاق افزود: محیط زیست برای همه مردم ایران است اما متاسفانه ظرفیت کره زمین برای ایران محدود شده و به علت فشارهای وارده از سوی مردم به کره زمین، عمر آن رو به کاهش است.
رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: رفاه بیش از حد مردم باعث شده که ایران و کره زمین با مشکلات زیست محیطی بسیاری روبرو شود.
کلانتری با تاکید بر اینکه مشکل اصلی بعد از انقلاب در حوزه محیط زیست، آب است گفت: به علت مسائل سیاسی، بین المللی و آشنا نبودن با محور توسعه پایدار، این حوزه با مشکلات بسیاری روبرو شده است ، همچنین به دلیل اینکه در بخش غذا و صنعت بدون در نظر گرفتن توسعه پایدار سعی کردیم به خودکفایی برسیم هزینه زیادی در بخش زیست محیط صرف شده که این امر چالش های زیادی را برای این مبحث ایجاد کرده است.
رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه توسعه پایدار دارای چهار اصل است، گفت: داشتن توجیه اقتصادی تمام فعالیت ها، عدم برهم زدن نظم اجتماعی در راستای انجام آن فعالیت، قربانی نشدن محیط زیست و حفظ حق تمام نسل ها، چهار اصل توسعه پایدار است .
رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: متاسفانه به خاطر خودکفا شدن در بخش گندم تا جایی که امکان پذیر بود خاک را شخم زدیم که همین موضوع سبب وارد شدن آ‌فت به خاک و از بین رفتن این منبع مهم زیست محیطی می شود.
کلانتری افزود: سیاست غلطی هم که در گذشته به کار گرفته شد، به دلیل داشتن اهداف کوتاه مدت از جمله افزایش تولید دام بخش بزرگی از خاک را دچار فرسایش کرد.
رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: ایران اولین کشور در دنیا است که خاک خود را دچار فرسایش کرده و ما اکنون بین 12 تا 16 میلیون تن خاک فرسایشی در کشور داریم.
وی با اشاره به اینکه پوشش گیاهی و بهره‌وری از بخش کشاورزی را از دست داده‌ایم، گفت: به دلیل اینکه در بخش کشاورزی از سیاست‌ های علمی درست استفاده نکرده‌ایم، میزان بهره‌ وری خود را کاهش داده‌ایم.
کلانتری با تاکید بر اینکه طبق قانون، وزارت کشاورزی مکلف شده است در 95 درصد از محصولات خودکفا شود، گفت: این سیاست در صورتی که از محورهای علمی درست استفاده نکند باعث از بین رفتن محیط زیست و اقتصاد کشور می‌شود.
رئیس سازمان محیط زیست با تأکید بر اینکه دولت دوازدهم استراتژی قوی را در راستای توسعه پایدار به کار گرفته است، گفت: هر فعالیتی که در راستای توسعه پایدار نباشد، سازمان محیط زیست به هیچ عنوان به آن مجوز نمی‌دهد و هر فعالیتی که همراستا با توسعه پایدار باشد به طور کامل از آن حمایت خواهد شد.
وی تاکید کرد: اکنون در هیچ شرایطی به صنعت فولاد و پتروشیمی در داخل کشور مجوز نخواهیم داد، تمامی کارخانه های فولاد و پتروشیمی که اجازه فعالیت خود را از محیط زیست می‌خواهند باید در سواحل کشور تاسیس شوند.
کلانتری یادآور شد: در تمامی دنیا 80 درصد از جمعیت کشور در سواحل هستند، اما در سواحل جنوبی ایران از جمله آبادان و چابهار فقط یک میلیون نفر که معادل 2 درصد جمعیت است، حضور دارند.
رئیس سازمان محیط زیست افزود: تمامی کارخانه هایی که نیازمند استفاده از آب فراوان هستند باید در سواحل جنوبی کشور فعالیت کنند تا در بخش محیط زیست دچار مشکل نشویم.
وی با اشاره به اینکه اولین دشمن محیط زیست در کشور فقر است،‌ گفت: در صورتی که توسعه ‌ای در کشور اتفاق نیفتد فقر ایجاد می‌شود و به مرور زمان محیط زیست نیز دچار تعدیل می‌شود.
کلانتری تصریح کرد: باید اصول توسعه پایدار به طور کامل رعایت شود و در همین حوزه باید ارتباطات مردم با محیط زیست از طریق سامانه صورت گیرد تا شاهد امضاهای طلایی که زمینه ساز از بین رفتن محیط زیست می‌ شود، نباشیم.
رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه نسل‌ های بعدی حق و حقوقی در محیط‌ های طبیعی کشور دارند، گفت: نسل ‌های حاضر نباید با استفاده از تکنولوژی‌های جدید بخش‌ های زیست محیطی را به حراج بگذارند.
وی تاکید کرد:‌ بهره وری پایین در فعالیت ‌های اقتصادی بزرگترین خطر برای کشور و بزرگترین تهدید برای محیط زیست است.
کلانتری با اشاره به صرفه جویی آب در کشور، گفت: استفاده بیش از حد منابع انرژی و پایین بودن بهره وری از آن باعث شده که عمر آب و منابع آبی در سرزمین ما هر روز کمتر شود.
رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه طبق قوانین و مقررات بین المللی، هر کشوری باید 20 درصد از آب‌های تجدید پذیر خود و در مواقع ضروری و بحرانی تا 40 درصد از آب ‌های تجدید پذیر استفاده کند، افزود: در ایران استفاده از آب‌های تجدید پذیر به 110 درصد رسیده و این معنایی جز خودکشی ندارد.
وی تصریح کرد: آب‌هایی که وارد زیر زمین در کشور می‌ شود 19.7 میلیون مترمکعب است اما فقط 30 درصد از آب‌های زیر زمینی استفاده شده به این بخش باز می‌گردد.
کلانتری تاکید کرد:‌ اکنون به دلیل عدم استفاده درست از منابع زیرزمینی آب در کشور در شهرهایی از جمله خوزستان، اصفهان و همدان دچار جنگ‌های آبی شده‌ایم.
رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به آلودگی هوا در کشور گفت: 12 درصد از آلودگی هوا به دلیل موتورسیکلت‌ها، 2 درصد خودروهای سواری و 86 درصد به دلیل ورود کامیون‌های فرسوده به کلانشهرها است.
وی تاکید کرد: آلودگی هوا که ناشی از تردد کامیون‌ های فرسوده است سلامت مردم را در کلانشهرها به خطر انداخته و مسئله دیگر در آلودگی هوا ریزگردها هستند که در حوزه محیط زیست به دنبال برطرف شدن این مشکل نیز هستیم.
کلانتری با بیان اینکه سازمان محیط زیست مخالف سد سازی به جز در شمال کشور است، گفت: هم اکنون هیچ جایی از کشور بدون سد نیست و همین موضوع باعث شده که میزان آب‌های روان در کشور به شدت کاهش یابد.
رئیس سازمان محیط زیست گفت: امسال میزان بارش ‌ها در شمال غرب از جمله آذربایجان شرقی و غربی و کردستان خوب بوده، اما به دلیل ایجاد سد های فراوان از میزان آب‌های روان در این مناطق کاسته شده است.
وی افزود: بخش بزرگی از پوشش گیاهی زاگرس به دلیل ورود یک باکتری خطرناک از بین رفته و ما شاهد نابودی روزانه این سرمایه ملی هستیم.