احتمال تعلق جنازه مومیایی کشف شده به پهلوی اول

به گفته برخی از مردم شاهد در محل، به دنبال اجرای طرح گسترش و توسعه بخش غربی آستان حضرت عبدالعظیم شهرری، تیغ‌های بیل‌مکانیکی به طور اتفاقی به جنازه‌ای برخورد کرده که مومیایی بوده و در همان محل مقبره‌ تخریب‌شده رضاشاه پیدا شده است. این عملیات در بخش غربی درست روی محل مقبره تخریب‌‌شده رضاشاه در اوایل انقلاب در حال انجام بود.

رضاشاه، سال ۱۳۲۴ در تبعید در ژوهانسبورگ از دنیا رفت. گفته می‌شد که جنازه مومیایی‌شده او چهار سال بعد، به ایران آورده شده و در مقبره بزرگی در شهرری دفن شده است. صادق خلخالی، حاکم شرع معروف اوایل انقلاب نیز در اردیبهشت ماه ۱۳۵۹ با جرثقیل به سراغ این مقبره در حرم حضرت عبدالعظیم رفت و آن را تخریب کرد. بعد از تخریب، جنازه رضاشاه پیدا نشد و شایع شد که محمدرضا، جنازه پدر را مخفیانه در هنگام خروج از ایران(دی ماه ۱۳۵۷)، با خود برده است. در طی سال‌های گذشته سرنوشت جنازه رضاشاه در هاله‌ای از ابهام مانده بود اما روز گذشته با پیدا شدن این جنازه مومیایی شده این شک و شبهه را به وجود آورده که جنازه مربوطه مربوط به پهلوی اول است.

اما مصطفی آجرلو،‌ مدیرکل روابط عمومی آستان حضرت عبدالعظیم از این ماجرا اظهار بی اطلاعی کرده و گفته است: منطقه  اطراف حرم قبلا قبرستان بوده بنابراین کشف جسد در این منطقه و در طرح توسعه‌ آستان طبیعی است. جسد کشف‌شده نیز باقی‌مانده از یک جسد طبیعی است، هیچ جسد مومیایی در این منطقه به دست نیامده، حتی چهره آن قابل تشخیص نبوده و شایعه پخش‌شده در خصوص بقایای این جسد صرفا ساخته شده فضای مجازی است.

مصیب‌زاده، مدیر میراث فرهنگی و صنایع‌دستی شهرری نیز این خبر را تکذیب نکرده و در این خصوص گفته است: هنوز این خبر را از منبع موثقی نشنیده و مسوولان آستان خبری به میراث فرهنگی نداده‌اند.

او حتی احتمال داده که آستان قدس برای حفاری و عملیات عمرانی در این محل از میراث فرهنگی شهرری از مراجع بالاتر از اداره میراث فرهنگی شهرری استعلام کرده باشد.

این در حالی است که خلیل‌آبادی، ریيس‌کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران این خبر را تاکید کرده و گفته است: این جنازه مومیایی شده در پی حفاری در قسمت غربی صحن شاه‌عبدالعظیم حسنی پیدا شده است.

وی با بیان اینکه حفاری به دلیل پیدا شدن این جنازه مومیایی متوقف شده تا مسولان مرتبط بتوانند بررسی دقیق‌تری داشته باشند، افزوده است: برخی احتمال می‌دهند که جنازه متعلق به پهلوی اول باشد که به صورت مومیایی شده به تهران آورده شده و در حرم عبد العظیم حسنی دفن شده است.

وی با بیان اینکه جنازه متعلق به هر کسی که باشد به دلیل اینکه مومیایی شده جنبه میراثی دارد و باید حفظ شود گفته است: البته نظر نهایی را باید کارشناسان میراث و پزشکی قانونی بدهند که ببینیم که این جنازه متعلق به چه کسی است.

اگرچه خلیل‌آبادی رئيس‌کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران، می‌گوید که مسوولان آستان حضرت عبدالعظیم،‌ جسد مومیایی پیداشده در این آستان را دوباره دفن ‌کرده‌اند ولی منابع محلی می‌گویند این جنازه به خارج از حرم منتقل شده است.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا