رادار های کوانتومی جانشین رادار های سنتی

به گزارش سیناپرس به نقل از  آنا از DailyMail، محققان در کانادا در حال توسعه سیستم رادار کوانتومی هستند که می‌تواند هواپیماها و موشک‌های سری در آسمان را شناسایی کند.

هدف از این پرژوه 2/7 میلیون دلاری که با سرمایه‌گذاری وزارت دفاع این کشور انجام شده، دستیابی به تکنیکی به نام «روشنایی کوانتومی» است. این تکنیک می‌تواند اشیای نامرئی را شناسایی کند که با سیستم‌های امواج رادیویی معمولی قابل دیدن نیستند.

محققان از فوتون‌های مرکب استفاده کردند تا موقعیت یک هواپیمای سری را شناسایی کنند. به گفته آنها، این سیستم می‌تواند یک هواپیما را بدون آن که خلبانش متوجه شود، شناسایی کند.

هواپیماهای سری مجهز به سیستم‌هایی هستند که شناساگرها را با استفاده از نویزهای مصنوعی مسدود می‌کنند. همچنین در ساخت این هواپیماها از رنگ‌ و طراحی‌های مخصوص استفاده می‌شود تا مانع از کار شناساگرهای رادیویی شود.

به گفته دانشمندان دانشگاه واترلو، تعدادی عوامل زیستی نیز وجود دارد که می‌تواند سیستم‌های رادیویی را به چالش بکشد و در کارشان اختلال ایجاد کند.

جاناتان باو، یکی از اعضای موسسه محاسبات کوانتومی، در این باره می‌گوید: «در قطب شمال، آب و هوای فضایی مانند توفان‌های ژئومغناطیسی و تشعشعات خورشیدی در عملکرد رادارها اختلال ایجاد می‌کنند و شناسایی اشیاء را دشوارتر می‌کنند».

وی در ادامه افزود: «با کنار گذاشته شدن رادارهای سنتی، رادارهای کوانتومی، روی کار می‌آیند. سیستم‌های جدید می‌توانند از این نویزهای مزاحم بگذرند و اشیایی را شناسایی کنند که به صورت طراحی شده‌اند که قابل شناسایی نباشند».

رادارهای کوانتومی مبتنی بر اصول کوانتوم مرکب هستند. در اصول کوانتوم مرکب، دو فوتون یک جفت متصل را حتی از فاصله‌ بسیار دور ایجاد می‌کنند.

این سیستم یکی از فوتون‌ها را بیرون می‌فرستند و جفت دیگر عقب می‌ماند.

طبق گفته‌های محققان، این سیستم می‌تواند به صورت گسترده‌ای دقت در محیطی با نویزهای پیش‌زمینه زیاد را افزایش دهد. اما انجام چنین کاری نیاز به روشی برای تولید فوتون‌های مرکب دارد.

باو گفت: «هدف پروژه ما ساخت منبعی است که بتوان با فشردن یک دکمه فوتون‌های مرکب تولید کند».

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا