در آینده‌ای نزدیک، گاو بزرگ‌ترین جانور زمین خواهد بود

با فعالیت‌های باغ‌وحش‌ها و تجارت حیوانات بزرگ و سوءاستفاده از آن‌ها، می‌توان اطمینان داشت که پس هزار سال، جمعیت جانوران بزرگ کمتر و کمتر خواهند شد. به‌تازگی پژوهشگران مقاله‌ای را به چاپ رسانده و در آن هشدار دادند که زمان زیادی طول نخواهد کشید که برای دیدن و پیدا کردن جانوران بزرگ‌تر از گاو اهلی تنها باید به باغ‌وحش‌ها مراجعه کرد.

همه قاره‌های قابل سکونت، زمانی پستانداران غول‌پیکر و بزرگ را در اختیار داشتند، اما امروزه تنها تعداد کمی از گونه‌های باقی‌مانده عمدتاً به آفریقا محدود می‌شوند. این کاهش چشمگیر جانوران بزرگ جثه، با گسترش جهانی انسان‌ها روی زمین هم‌زمان‌شده است.

قابل‌توجه است که نیم میلیون سال پیش، جهان پر بود از جانوران بزرگ و ازآن‌پس گونه‌های بزرگ‌تر از انسان‌ها به‌سرعت در حال کاهش هستند. درزمینهٔ دیرینه‌شناسی این سؤالات مطرح و موردبحث هستند که این کاهش چشمگیر جانوران بزرگ تقصیر انسان بوده یا ناشی از تغییرات اقلیمی است.

مقاله‌ای علمی این تغییرات را برای ۱۲۵ هزار سال اخیر موردبررسی قرار داده و به‌طورجدی انسان‌ها را مقصر دانسته و آن‌ها را سرزنش کرده است. در این مقاله آمده است: «همه قاره‌های قابل سکونت، زمانی پستانداران غول‌پیکر و بزرگ را در اختیار داشتند، اما امروزه تنها تعداد کمی از گونه‌های باقی‌مانده عمدتاً به آفریقا محدود می‌شوند. این کاهش چشمگیر جانوران بزرگ جثه، با گسترش جهانی انسان‌ها روی زمین هم‌زمان‌شده است.»

بیشترین میزان کاهش و انقراض این جانوران از اواخر دوره کرتاسه بوده و از اوایل این دوره انقراض برخی پستانداران بزرگ را تنها در مدارک و شواهد فسیلی که از این دوره برجای‌مانده، می‌توان دید. در هر قاره و صرف‌نظر از جانوران شکارچی و یا گیاه‌خوار، جانوران بزرگ بیشتر از جانوران کوچک در معرض و روند انقراض قرار داشته‌اند.

قابل‌توجه است که تا پیش از استقرار انسان در آسیا، حیوانات این قاره ازنظر جثه بزرگ‌تر از جانوران آفریقا بوده‌اند. پژوهشگران معتقد هستند که انسان‌ها جانوران بزرگ را شکار می‌کردند درحالی‌که این جانوران در طبیعت و در برابر جانوران شکارچی امنیت بیشتری داشته‌اند. قابل‌توجه است که از بین رفتن و انقراض گیاه خوران بزرگ به‌نوبه خود بر انقراض و کم شدن جمعیت جانوران شکارچی و گوشت‌خوار نیز مؤثر بوده‌اند.

تا ۱۵ هزار سال پیش، متوسط توده پستانداران بومی شمال آمریکا ۹۸ کیلوگرم بوده در حالی امروزه این رقم به ۷٫۷ کیلوگرم رسیده است. محققان پیش‌بینی می‌کنند که تا دو قرن دیگر، این رقم به ۴٫۹ کیلوگرم کاهش پیدا کند و همه جانوران بزرگ‌تر از گاو اهلی منقرض‌شده و از بین بروند.

پروفسور فلیسا اسمیت (Felisa Smith) از دانشگاه نیومکزیکو و همکارانش در تائید مسئولیت و نقش انسان در کاهش جانوران بزرگ جثه تحقیقات گسترده‌ای انجام داده و میزان انقراض گونه‌های کوچک و بزرگ را در دیگر دوره‌ها مقایسه کردند. هیچ دوره‌ای در طول ۶۵ میلیون سال پیش تأثیرات نسبتاً قوی در برابر جانوران بزرگ دیده نشده است. نزدیک‌ترین مقایسه حدود ۲۹ میلیون سال پیش بود، اما پس‌ازآن حیوانات کوچک‌تر بود که بیشتر احتمال داشت که از بین بروند. متأسفانه در حال حاضر با ادامه روند شکارهای غیرقانونی گسترده جانوران بزرگ، می‌توان پیش‌بینی تلخی از انقراض این جانوران داشت.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: iflscience

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. درصورت سخت گیری نسبت به شکار حیوانات شآید بتوان این روند را تغییر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا