تاثیر «آوادرمانی» در کاهش ترس از آندوسکوپی!

آندوسکوپی، یکی از مهم ترین تکنیک ها و روش های تشخیصی برای بیماری های مربوط به دستگاه گوارش است. این روش که اصطلاحا نوعی روش تشخیصی «تهاجمی» است، به دلیل فواید آشکار و کاربردهای درمانی زیادی که دارد، به طور مکرر در بررسی های بالینی مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال استفاده از آندوسکوپی در برخی از بیماران، باعث ایجاد اضطراب و احساس در معرض آسیب بودن، ناامنی و نگرانی می شود. وجود باورهای غلط و نادرستی چون امکان بروز خفگی، بروز درد شدید و یا امکان انتقال عفونت از طریق لوله مربوطه نیز به این ترس ها و نگرانی ها دامن می زند.

وجود چنین اضطرابی قبل یا حین انجام آندوسکوپی می تواند از حصول نتیجه مطلوب جلوگیری نماید. اضطراب باعث کاهش تحمل بیمار شده و همکاری افراد را در هنگام انجام آندوسکوپی کاهش می دهد و هر اندازه که بیمار بی قرار و مضطرب باشد به همان اندازه انجام اقدامات تشخیصی و عوارض آن افزایش یافته و امکان رسیدن به نتیجه مورد نظر پزشک کاهش می یابد. به همین دلیل یافتن راه های کاهش اضطراب این گونه بیماران ضروری به نظر می رسد.

در برخی کشورها آندوسکوپی با استفاده از داروهای آرام بخش انجام می گردد که این موضوع علاوه بر بالا بردن 30 تا 50 درصدی هزینه بیمار، دارای عوارض جانبی مخصوص به خود است. از این رو محققان به بعضی دیگر از روش های کنترل اضطراب که وابسته به آرام سازی روانی فرد باشد، توجه دارند. در همین خصوص پژوهشگرانی از دانشگاه شاهد و دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران در تحقیقی بسیار جالب تاثیر نوعی طب مکمل تحت عنوان «آوا درمانی» را در کاهش اضطراب و ترس بیماران در انتظار آندوسکوپی به انجام رسانده اند.

این پژوهش به شیوه کارآزمایی بالینی و بر روی 62 بیمار متشکل از 35 زن و 27 مرد با میانگین سنی حدود 61 سال که برای انجام آندوسکوپی فوقانی دستگاه گوارش به واحد مربوطه در بیمارستان شهید مصطفی خمینی تهران مراجعه کرده بودند اجرا گردیده است.

بیماران مورد مطالعه با معیارهای زیر انتخاب شده بودند: داشتن دستور برای آندوسکوپی حداقل از یک روز قبل، حداقل سن 18 سال، توانایی تکلم و درک زبان فارسی، عدم ابتلا به ناشنوایی و عدم اختلال بینایی، نداشتن سابقه آندوسکوپی قبلی، نداشتن دستور انجام آندوسکوپی اورژانسی، علاقمندی به یکی از آواهای آلبوم برگرفته از طبیعت، عدم وجود سابقه مشکلات روان شناختی یا اختلالات اضطرابی شناخته شده، عدم استفاده از داروهای خواب آور و آرام بخش و نداشتن درد به علت ماهیت بیماری.

برای این آزمایش، قبل از انجام آندوسکوپی ابتدا بیماران تحت آزمون استرس و اضطراب قرار گرفته و فشار خون سیستولیک و دیاستولیک آن ها نیز سنجیده شد. سپس افراد مربوط به گروه آزمون به مدت 20 دقیقه با استفاده از هدفون و به انتخاب خودشان به آواهایی مشتمل بر صداهایی از طبیعت مثل صدای پرندگان، راه رفتن روی برگ ها، صدای رودخانه و باران گوش فرا دادند. سپس بلافاصله قبل از انجام آندوسکوپی بیماران مجددا برای سطح اضطراب و فشارخون مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج مطالعه نشان داد که آوادرمانی تاثیر معنی دار و قابل ملاحظه ای در کاهش اضطراب و همچنین کاهش میانگین فشار خون سیستولیک و دیاستولیک این گونه بیماران دارد.

بر اساس نتایج این مطالعه که گزارش علمی پژوهشی آن طی مقاله ای در آخرین شماره فصل نامه «مراقبت مبتنی بر شواهد» به چاپ رسیده است، آوادرمانی دارای اثرات مثبت و مفیدی در کاهش سطح اضطراب بیماران و ایجاد آرامش در آنان می باشد.

بنا بر توصیه پژوهشگران فوق، پرستاران می توانند در صورت تمایل بیماران از این روش درمانی و از این طب مکمل به عنوان یکی از روش های غیردارویی کاهنده اضطراب برای کاهش اضطراب آنان قبل از انجام عمل آندوسکوپی استفاده نمایند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا