پاسخی به نیازهای حوزه وب پژوهی

چهارمین دوره این کنفرانس، 5 و 6 اردیبهشت جاری با حضور اساتید، دانشجویان، متخصصان و صاحبنظران داخلی و خارجی برگزار می شود. در آستانه برگزاری کنفرانس، نشست خبری صبح امروز، شنبه اول اردیبهشت در محل دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

دکتر سید سعید هاشمی، رییس دانشگاه علم و فرهنگ و ریاست چهارمین کنفرانس بین المللی وب پژوهی با اشاره به برگزاری موفق سه دوره قبل این کنفرانس تأکید کرد: نیمی از جمعیت کشور، کاربر اینترنت و وب محسوب می شوند. نبود یک کنفرانس جامع در حوزه وب و وب پژوهی باعث شد که دانشگاه علم و فرهنگ به این حوزه ورود پیدا کرده و توجه ویژه ای به این مبحث داشته باشد.

دکتر هاشمی افزود: دنیای وب می تواند با معایب و خطراتی برای جامعه همراه باشد، البته بیشتر آسیب های این حوزه را مورد بررسی قرار داده و کمتر به مزایای آن پرداخته ایم. این کنفرانس فرصت مناسبی است که زمینه تبادل نظر میان صاحبنظران و متخصصان داخلی و خارجی این حوزه (و بررسی معایب و مزایای آن) را فراهم می کند.

ریاست چهارمین کنفرانس بین المللی وب پژوهی خاطر نشان کرد: فضای مجازی می تواند نقش موثری در توسعه اقتصادی و به ویژه در حوزه کسب و کار ایفا کند. باتوجه به بین رشته ای بودن وب پژوهی، این حوزه می تواند به توسعه مشاغل جدید کمک کند. امیدواریم با حضور متخصصان و صاحبنظران در این کنفرانس، زمینه شناسایی ظرفیت های کسب و کار در این حوزه فراهم شود.

دکتر محمد جواد کارگر، دبیر علمی کنفرانس نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: برخی افراد اقدام به برگزاری کنفرانس هایی می کنند که از لحاظ علمی، اعتباری ندارد و تنها به محلی برای کسب درآمد تبدیل شده است و این مشکلی است که در برگزاری کنفرانس های داخلی با آن مواجه هستیم.

دبیر علمی چهارمین کنفرانس بین المللی وب پژوهی افزود: باتوجه به عدم برگزاری اقدامات متمرکز در حوزه وب، کنفرانس وب پژوهی را از سال 94 برگزار کردیم. شاید از نظر فنی، وب و وب پژوهی تنها به رشته های کامپیوتر و آی تی (IT) مرتبط باشد، اما در این حوزه با موضوعاتی مختلفی در حوزه اقتصاد، مباحث حقوقی، حریم خصوصی، جامعه شناسی و حتی هنری روبرو هستیم.  

تعداد مقالات دریافتی

دکتر کارگر تأکید کرد: علاوه بر دریافت مقاله از دانشگاه های اصلی کشور، مقالاتی از کشورهای آمریکا، مالزی، ترکیه و پاکستان دریافت کردیم. درمجموع، 120 مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شدند که حدود 30 درصد آنها برای ارائه شفاهی در مدت دو روز برگزاری کنفرانس پذیرش شدند. این کنفرانس در خاورمیانه و آسیا نمونه مشابهی ندارد و در صورتی که بتوانیم مشکلات حاشیه ای را برطرف کنیم، قادر به جذب مخاطبان بیشتری خواهیم بود.  

وی افزود: برگزاری چند کارگاه آموزشی (بلاكچين بستری برای طلای الكترونيك، آشنايی و توسعه Web of Things / اینترنت اشیاء، تحليل شبكه های اجتماعی: روش ها، كاربردها، ابزارها، واكاوی يادگيری در محيط وب، کارگاه یادگیری عمیق در پایتون) از برنامه های جنبی کنفرانس چهارمین کنفرانس بین المللی وب پژوهی است.

سخنرانان کلیدی

پروفسور حسن کاسی (Hassan Ait Kaci) یکی از بزرگترین دانشمندان کامپیوتر فرانسه با ارائه مقاله: Today's Semantic Web: What it amounts to; Why it is ill-conceived; How it could be fixed و پروفسور محمد سرائی (Mohamad Saraee)، دانشیار دانشکده کامپیوتر دانشگاه سالفورد انگلستان با ارائه مقاله: Data Science & Web Research: A Perfect Marriage ، سخنرانان کلیدی چهارمین کنفرانس بین المللی وب پژوهی هستند.

مهندس نصرالله جهانگرد، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز، سخنران مراسم افتتاحيه چهارمين كنفرانس بين المللی وب پژوهی خواهد بود.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی چهارمین کنفرانس بین المللی وب پژوهی به نشانی http://iranwebconf.ir/fa مراجعه نمایند.

 

عکس: زهره سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. در چنین کنفرانس هایی هم باید به معایب برای پیش گیری و هم مزایا برای از دست ندادن فرصت ها پرداخته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا