ساخت اثر هنری با آلودگی کلان‌شهرها

امروزه همه ما در حال تنفس گازهای شیمیایی هستیم. این گازها از منابع مختلفی مانند کارخانه جات و احتراق‌های متفاوت به وجود می‌آیند و به‌صورت کلی زندگی در شهر، میزان قرارگیری در برابر آن‌ها را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر زندگی بشر به نحوی است که بسیاری از کودکان تجربه هوای پاک را نداشته‌اند.

در این میان یک هنرمند انگلیسی به نام مایکل پینسکی (Michael Pinsky) اقدام به راه‌اندازی یک گالری هنری با الهام گیری از آلودگی هوا کرده است. این گالری هنری در حقیقت چند محل گنبد مانند است که زیر هر یک از آن‌ها می‌توان وضعیت هوایی هر یک از شهرهای مدنظر این هنرمند را تجربه کرد.

این گالری برای یادآوری معایب و مضرات آلودگی برای انسان طراحی‌شده است و به همین دلیل نیز هواوی آلوده چهار شهر بزرگ جهان در کنار هوای یکی از پاک‌ترین شهرهای جهان در کنار هم قرارگرفته‌اند. شهرهای بیژینگ، سائوپائولو، دهلی‌نو و لندن به‌عنوان نمادهای آلودگی در این گنبدها قابل‌تنفس است. از سوی دیگر شهر یا به‌صورت دقیق‌تر، جزیره تائوترا (Tautra) در نروژ به‌عنوان نمادی از هوای پاک در این گنبدها قابل‌تنفس است.

البته این محفظه‌ها به نحوی نیستند که آلایندگی آن‌ها موجب آسیب‌دیدگی مراجعین شود بلکه مواد شیمایی آن‌ها به نحوی کنترل‌شده‌اند که بتوانند تنها بو و حالتی که هوای هر منطقه دارد را یادآور شوند. علاوه بر این دمای هوای هر منطقه نیز تأثیر بسزایی در وضعیت حضور در هر محفظه دارد و برای مثال دهلی‌نو دارای گرم‌ترین هوا در میان تمامی نمونه‌ها طراحی‌شده است.

این طرح در ابتدای کار توسط دانشگاه‌های نروژ سفارش داده‌شده بود و بخشی از یک پروژه علمی بود ولی با گذشت مدتی توسط پینسکی به یک اثر هنری بدل شد که در شهر لندن به نمایش گذاشته شده است.

منبع: Cnet

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. به امید اینگه تلاش عا ی اساسی در جهت حل این مشکل صورت گیرد.

  2. چقدر خوبه که اتفاقات اطرافمون رو همیشه با یه نگاه هنری بهش نگاه کنیم
    اینطوری میتونیم تصاویر قشنگ تری در ذهن خودمون مجسم کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا