ایمپلنتی که ابتلا به سرطان را نشان می دهد

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،هرچه سرطان زودتر تشخیص داده شود، چشم انداز سلامت بیمار نیز بهتر خواهد بود. در همین راستا محققان موسسه ETH Zurich یک سیستم هشدار ابتلا به چهار نوع سرطان ساخته اند.

در این سیستم یک ایمپلنت سطح کلسیوم خون را رصد می کند و با رویش یک خال مصنوعی روی پوست بیمار به او هشدار می دهد.ردیابی سرطان در مراحل اولیه نه تنها احتمال نجات بیمار را قوت می بخشد بلکه از شدت درمان و هزینه های آن می کاهد.

نمونه اولیه این سیستم یکی از جالب ترین ایده هایی است که تاکنون ارائه شده است. این سیستم  از شبکه ای ژنتیکی تشکیل شده که با سلول های انسان یکپارچه می شود و درون یک دستگاه قابل ایمپلنت در بدن انسان است.

هنگامیکه این دستگاه زیر پوست بیمار قرار می گیرد، به طور متناوب سطح کلسیم خون بیمار را رصد می کند. بالارفتن سطح کلسیم یکی از نشانگرهای اولیه چهار نوع معمول سرطان(پروستات، ریه، کولون و سینه) است.

ایمپلنت پس از ردیابی سطح بالای کلسترول در بازه زمانی طولانی مدت، سلول های دستکاری شده ژنتیکی را وادار می کند تا ملانین(رنگدانه پوست) بیشتری تولید کنند. این رنگدانه به تولید خال منجر می شود و به فرد نشان می دهد باید به پزشک مراجعه کند.

این خال مدت ها قبل از آنکه سرطان قابل ردیابی شود، روی بدن فرد به وجود می آید.

محققان تا به حال این دستگاه را روی موش ها و پوست خوک آزمایش کرده اند.  همچنین آنها با تحقیقات بیشتری می توانند این سیستم را برای نشانگرهای غیر از کلسیم  برای رصد بیماری هایی مانند فروپاشی اعصاب یا اختلالات هرمونی استفاده کنند. اما متاسفانه یک دهه طول می کشد تا این دستگاه در اختیار مردم قرار گیرد.