پیشگام تحقیق و تولید گیاهان تراریخته به ایران می‌آید

به گزارش مهر، مارک وان مونتاگو دانشمند اهل فلاندر(بلژیک) در سال ۱۹۳۳ میلادی متولد شد. وی به‌طور مشترک با دانشمندان آمریکایی بنام ماری دل چایلتون و رابرت فرلی جایزه جهانی غذا را در سال ۲۰۱۳ برنده شد.

جایزه جهانی غذا، جایزه نوبل غذا و کشاورزی است که هرسال به شخص یا اشخاصی تعلق می‌گیرد که عملکردی استثنایی در جامعه داشته باشند.

وان مونتاگو موفق به کسب جوایز متعدد از جمله جایزه ژاپن شده است. همچنین وی، عضویت در  چندین آکادمی از جمله آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا، ایتالیا و آکادمی علوم جهان سوم، آکادمی‌های کشاورزی  فرانسه و روسیه و آکادمی مهندسی سوئد دارد. از وی تا کنون بیش از ۷۵۰ اثر منتشر شده است.

در حال حاضر او رئيس نهضت پژوهش‌های دولتی و تنظیم مقررات(PRRI)، و رئيس انجمن بیوتکنولوژی اتحادیه اروپا(EFB) و رئیس موسسه بیوتکنولوژی گیاهی کشورهای در حال توسعه(IPBO) است. وی بنیانگذار مهندسی ژنتیک با استفاده از آگروباکتریوم محسوب می‌شود.

به لطف تحقیقات انجام شده این گونه دانشمندان، کشاورزان امروزه محصولات زراعی مقاوم در برابر حشرات و علف‌های هرز کشت می‌کنند. دکتر ون مونتاگو پرچمدار فناوری اصلاح با استفاده از مهندسی ژنتیک است که تضمین کننده محصولات زراعی متنوع‌تر با بازده بیشتر و مقاوم در برابر بیماری‌ها است. 

برآورد سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد(FAO) نشان می‌دهد که درآینده جمعیت جهان درحال افزایش خواهد بود و در سال ۲۰۵۰ میلادی به ۹ میلیارد نفر خواهد رسید. در حال حاضر ۸۷۰ میلیون انسان (یک نفر از هر هشت نفر) از گرسنگی و کمبود غذا رنج می‌برند. بنابراین پیشرفت‌های علمی نقش مهمی در این چالش قرن بیست و یکم برای تولید مقادیر بیشتر غذا ایفا می‌کند.

 

 
 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا