تولید سلولهای بنیادی از بافت چربی در خراسان رضوی میسر شد

دکتر حجت نادری در گفت وگو با ایرنا افزود: هم اکنون سلولهای بنیادی در درمان بیماریهای مختلف از جمله قلبی و عروقی، سکته های قلبی و مغزی، بیماریهای پوستی، کلیوی و بیماری ام.اس کاربرد دارد.

وی خاطر نشان کرد: سلولهای بنیادی به دو دسته سلولهای بنیادی رویانی (جنینی) و سلولهای بنیادی بزرگسالان تقسیم می شود.

وی تاکید کرد: سلولهای بنیادی جنینی از جنین چند روزه گرفته می شود و سلولهای بنیادی بزرگسالان معمولا از مغز استخوان، بافت چربی و بندناف استخراج می گردند.

وی گفت: جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با قابلیت های خوبی که دارد توانسته به فناوری استخراج سلولهای بنیادی از بافت چربی پس از پژوهشگاه رویان دست یابد.

این متخصص سلولهای بنیادی و پزشکی بازشناختی افزود: راندمان و تعداد سلول های اخذ شده از بافت چربی و در بازه زمانی کوتاه مدت از اهمیت بسزایی برخوردار است، به طوریکه پژوهشگران جهاد دانشگاهی خراسان رضوی توانسته اند این سلولها را با راندمان بسیار بالا تولید کنند.

نادری گفت: بر اساس این فرآیند در عرض 9 روز، 120 میلیون سلول از 30 میلی لیتر بافت چربی استخراج می شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر روش مرسوم برای استخراج سلولهای بنیادی در کشورمان از بافت جنینی و سلولهای مغز استخوان است و استحصال این سلولها از بافت چربی یک روش منحصر به فرد می باشد.

وی در دسترس بودن و در کاهش بازه زمانی در استخراج سلولهای بنیادی از بافت چربی را از مزایای تولید این سلولها نسبت به بافت های دیگر از جمله مغز استخوان و سلولهای جنینی عنوان کرد.

او رعایت کردن استانداردهای جهانی(GMP)، تجهیزات و ابزارها، مستندسازی ، انجام آزمون و تست ها را از مهم ترین مسئله در استخراج سلولهای بنیادی عنوان کرد که جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در این زمینه از توانمندی بالایی برخوردار می باشد.

سلولهای بنیادی، یاخته هایی با توانایی تقسیم بسیار هستند که از آنها می توان در تولید یاخته ها و بافت های مختلف استفاده کرد. 

یاخته های بنیادی برای درمان بیماری ها و ترمیم و نوسازی بافت ها کاربرد دارند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا