فناوری سریع برای سنجش مقاومت دارویی تومور را طراحی کنند

به گزارش سینپرس به نقل از ایرنا،اثربخشی دارو یکی از مهمترین فاکتورهای درمان موثر است. چنانچه یک پروتکل درمانی موثر نباشد، نه تنها بیمار آسیب می بیند و متحمل هزینه و درمان اضافی می شود، بلکه مقاومت تومور نسبت به دارو افزایش می یابد. اندازه گیری مقاومت و حساسیت تومور به دارو مهمترین روش در تعیین داروی مناسب است.
محققان به این منظور یک پلت فرم میکروسکوپی به نام HSLCI طراحی کرده اند که حساسیت تومور به درمان را با سرعت بالایی ارزیابی می کند. این روش امکان بررسی 10 هزار سلول در هر بار آزمایش را با دقت اندازه گیری حجم و رشد یک تک سلول فراهم می کند. در حالی که روش های دیگر تنها قادر به بررسی 60 سلول در ساعت هستند. کاهش رشد سلول در نتایج HSLCI، به منزله اثر بخشی داروست.
در حال حاضر نشانگر های زیستی قابل اعتمادی برای اثر بخشی درمان در بیماری هایی مانند ملانوم وجود ندارد و این روش گام موثری در جهت بهبود سلامت بیمار است. این پلتفرم با استفاده از سخت افزار تصویربرداری صنعتی، پردازشگرهای چند هسته ای کامپیوتر شخصی و نرم افزارهای جانبی و با کمترین هزینه و بیشترین سرعت طراحی شده است.
محققان با استفاده از این روش توانستند برای اولین بار مقاومت یا حساسیت هزاران سلول ملانوم را در طی 24 ساعت ارزیابی کنند. نتایج این مطالعه و ارزیابی سریع و مکرر حساسیت تومور به دارو، درمان های بالینی را بهبود می بخشد.
نتایج این مطالعه در کنفرانس سالانه انجمن تحقیقات سرطان آمریکا در شیکاگو ارایه شد.