سکته قلبی و سرطان دو عامل مهم مرگ و میر در پایتخت هستند

به گزارش سیناپرس به نقل از سلامت نیوز،در آمار هر روزه مهاجرت که منتشر شده، به طورتقریبي روند افزایشی داشته است و تنها در چند روزی که در تهران زلزله اتفاق افتاد، این روند کاهش پیدا کرد. این روزها جامعه‌شناسان و صاحب نظران درباره عوارض زندگی کردن در تهران صحبت کرده اند و نمی توان این دلایل را در یک گزارش کوتاه عنوان کرد. در سال 96 از ۵۷۲۹۷ واقعه فوت ثبت شده در استان تهران، ۳۲۱۲۳ نفر مرد و ۲۴۸۲۳ نفر زن بوده‌اند که از مهم‌ترین دلایل فوت تهرانی‌ها نیز می‌توان به بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد. همچنین تعداد ۳۵۱ واقعه فوت نامشخص نیز به ثبت رسیده است. از طرفی بیشترین نرخ فوت‌های ثبت شده مربوط به شهرستان تهران با ۵.۴۲ درصد و کمترین آن مربوط به کهریزک با ۰.۱۶ درصد بوده است. همچنین در سال ۹۶ از مجموع ۵۴۷۹۶ واقعه فوت جاری ثبت شده از تعداد کل فوتی‌های استان، ۴۵.۸۴ درصد از فوتی ها در گروه سنی بیشتر از ۷۵ سال به ثبت رسیده که بیشترین درصد از فوت جاری ثبت شده در این گروه سنی قرار دارد. همچنین در این گروه سنی، تعداد فوت شدگان ۴۹.۹۱ درصد مرد و۵۰.۹ درصد زن راشامل می شوند .
کمترین درصد فوت جاری هم مربوط به گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ سال با حدود ۰.۳۷ درصد است. از سوی دیگر تعداد ۵۴۷۹۶ واقعه فوت جاری در سال ۹۶ در استان تهران به ثبت رسیده است که تعداد فوت جاری ثبت شده در نقاط شهری، برابر با۵۴۵۶۰ واقعه و تعداد فوت‌های‌ جاری ثبت شده در نقاط روستایی، برابر با ۲۳۶واقعه است.
همچنین بیش از ۵۰ هزار واقعه فوت در سال ۹۶ در استان تهران ثبت شده که از این تعداد دلایل فوت۲۵۶۱۴ نفر با سهم درصدی۴۴.۷۰ بر اثر بیماری های قلبی و عروقی بوده است.بعد از آن نیز بیماری‌های دستگاه تنفسی با سهم درصدی ۱۴.۱۹و بیماری های عفونی و انگلی با سهم درصدی۹.۹۳ جایگاه دوم و سوم عوامل فوت تهرانی ها را به خود اختصاص داده‌ است.

سکته قلبی، خصیصه جوامع در حال صنعتی شدن
سکته قلبی و بیماری های قلبی و عروقی، اولین عامل مرگ و میر تهرانی ها و دومین عامل نیز سرطان است. سونامی سرطان سال‌هاست که کشته های زیادی را میان تهرانی ها می گیرد و پیش‌بینی می شود در سال های آینده درصد مبتلایان به سرطان دو برابر این تعداد شود. «قانون» درباره این دو بیماری که اولین و دومین عامل مرگ و میر تهرانی هاست با دکتر محمد اسماعیل قیداری ،متخصص قلب و عروق و دکتر ناهید نفیسی، پژوهشگر مرکز تحقیقات سرطان ایران درباره علت این بیماری ها صحبت کرده است.
دکتر محمداسماعیل قیداری، متخصص قلب و عروق و ريیس سابق دانشکده علوم پزشکی کردستان در گفت و گو با «قانون» مرگ و میر فراوان به علت بیماری های قلبی و عروقی را مربوط به جوامعی می داند که به سوی صنعتی شدن در حال حرکت است. او می گوید:« از آفت‌های زندگی کردن در این طورکشورها، چنین مواردی است و اولین نشانه های آن در مرگ و میر آدم هاست. به هر حال شاید هیچ وقت بشر نتواند این بیماری را کنترل کند و همچنان در صدر مرگ و میرهای جهان باقی بماند».
او علت اصلی بالا رفتن مرگ و میر را سبک زندگی غلط ایرانی‌ها می‌داند و ادامه می دهد:« اینکه سکته قلبی و بیماری های قلبی و عروقی در میان جوان ها بیشتر شده، به خاطر این است که سبک زندگی جوان‌ها عوض شده است و اصلاحی برای آن نیز صورت نگرفته است. غذاهای چرب و پرکالری، ورزش کم، اضطراب و استرس زیاد، بخشی از این عوامل هستند»
دکتر قیداری درباره بالا رفتن سن آمار سکته قلبی میان جوانان با بیان اینکه هنوز هیچ آمار قابل استنادی در سال گذشته از پایین آمدن سن سکته های قلبی در ایران منتشر نشده است، گفت:« باید این مورد را در میان جوان ها مطالعه کنیم و آن را نسبت به 10 سال قبل قیاس کنیم اما آنچه من در مشاهداتم می‌بینم این است که در سال های گذشته سن سکته قلبی پایین آمده است».
این متخصص قلب و عروق، ابتلا به بیماری های قلبی را یک‌شبه نمی‌داند و از مردم می خواهد نسبت به علايمی که منجر به این بیماری می‌شود، آگاهي داشته باشند و آن را كنترل كنند.
او در ادامه صحبت هایش می‌گوید:«این بیماری به صورت ناگهانی رخ نمی دهد؛ قبل از بروز آن نیز علايمی دارد که از چندین روز یا هفته قبل خود را نشان می دهد و معمولابیماران به دلیل عدم شناخت این نشانه ها، از علايم بروز بیماری غافل هستند. هر نوع تغییر حالتی در فعالیت های روزانه بیمار می تواند هشدار حمله قلبی باشد. همچنین بروز و تشدید تنگی نفس ناگهانی، احساس گیجی و یا سردرد، درد قفسه سینه، سوءهاضمه یا حالت تهوع، خستگی بیش از حد، ورم و درد پا … و علايم شبیه به آنفلوآنزا از نشانه های این بیماری است».
دکتر قیداری درباره کمک های پزشکی ای که می تواند بیمار را به موقع نجات دهد، ادامه می دهد:« اگر کمک های پزشکی به فرد سر وقت نرسد، به ماهیچه هـای قلبـی لطـمه های شدیدی وارد خواهد شد. متاسفانه اکثر افراد در بیشتر مواقع هیچ توجه و اقدامی به علايم آن نمی کنند. تغذیه خطرناک برای افرادی که احتمال حمله قلبی در آن‌ها وجود دارد، غذاهای شور، شیرین و فست فود است، همچنین آلودگی هوا قادر است بیماری های قلبی و ریوی را تشدید کند».

طب اسلامی درمان نمی کند
می گویند سرطان، یعنی دردی که درمان ندارد. این مال قدیم‌هاست و حالا درمان های سرطان معلوم است. مگر سرطان‌هایی که تازه کشف شده باشد یا تعداد محدودی که هنوز دانش بشر در آن محدود است.
اما حالا اگر کنار اسم درد بی درمان سرطان را آوردند، می‌توانیم بگوییم «سرطان درمان پذیر است» اما این برای وقتی است که زود آن را تشخیص دهند و درمان کنند.
آدم ها به دليل سرعت و اضطراب، امروزه وقت کمتری را برای درمان خود می گذارند و این راه را برای سرطان باز می کند. دکتر ناهید نفیسی، پژهشگر مرکز مطالعات سرطان ایران یکی از موارد شیوع سرطان را پناه بردن بیماران سرطانی به داروهای گیاهی و طب اسلامی می داند. او در ادامه صحبت هایش می گوید:« این داروها از نظر تمام مراجع پزشکی رد شده است. اینکه ما با دکتر سنتی بخواهیم بیماری ای مانند سرطان را درمان یا حتی کنترل کنیم ،چیزی شبیه به شوخی است. درست است که نحوه تغذیه در جلوگیری از ابتلا به سرطان بسیار موثر است اما اینکه این گیاه بتواند به جای شیمی درمانی تومور بدخیم بیمار را درمان کند حقیقت ندارد و دروغی بیش نیست».
او در این باره مثالی می زند و می گوید:« اگر طب اسلامی حقیقت داشت، حتی پیغمبران ما برای درمان به دکتر مراجعه نمی کردند و با همان طب اسلامی خودشان را درمان می کردند. مردم باید این را بدانند که وقتی به بیماری مانند سرطان آن هم در مراحل اولیه مبتلا می شوند باید به پزشک مراجعه کنند. هنوز بسیاری از مردم هستند که از مراجعه به پزشک وحشت دارند یا اینکه وقتی بیماری سرطان‌شان در مراحل اولیه تشخیص داده می شود، درمان‌شان را رها می کنند».
دکتر نفیسی، بخش بزرگی از مشکل این روزهای بیماران سرطانی را فقر فرهنگی عنوان می کند و می گوید:« مشکل بیماران فقر مالی نیست بلکه فقر فرهنگی است که مانع از مراجعه آن‌ها به دکتر می شود. به جای پناه بردن به دکترهایی که بعد از یک دوره درمان آن‌ها را بهبود می بخشند، به گیاهان و علف هایی پناه می برند که مغازه دارها به آن‌ها می فروشند و قول درمان نیز به آنها می دهند».
سرطان وقتی سرطان می شود که درمان آن را تعویق بیندازیم این یک نکته مهمي است كه نفیسی درباره آن می گوید:«وقتی سرطان به مراحل پیشرفته می رسد، دیگر نمی شود کار زیادی برای بیمار انجام داد و روند بیماری سرعت می یابد و در نهایت به مرگ منجر می شود. در مواردی حتی دیده شده افرادی که به این بیماران داروهای گیاهی برای درمان داده اند، وقتی بیمارانی را دیده اند که در حال از بین رفتن هستند، به آن‌ها گفته اند:« چون تو گناه کرده ای، بیماری ات پیشرفت کرده و خدا خواسته که تو بمیری و درمان نشوی» .
در این حالت بیمار علاوه بر مشکل سرطان دچار یک بیماری روحی و روانی نیز می شود که روز به روز او را به سمت مرگ پیش می برد. من بیماری دارم که سرطان سینه دارد و از زیر سینه تا پایین نافش پر از زخم است.
می گویم چرا بدنت این طور شده؟ می‌گوید من سه سال است با دکتر علفی در حال درمان شدن هستم. بیماری به جایی رسیده که دیگر راه درمانی برای آن نیست. ماجرا آنقدر پیچیده شده که مراجع تقلید هم فتوا داده اندكه ما در اسلام چنین چیزی به نام طب اسلامی نداریم.
این پژوهشگر مرکز تحقیقات سرطان ایران سه عامل را در ابتلا به سرطان موثر می داند و می گوید:«علت اینکه میزان مرگ و میر به علت سرطان بالابوده، یکی اين است که سرطان دیر تشخیص داده می‌شود. دوم: اینکه مریض بعد از اینکه بیماری اش تشخیص داده می شود به دنبال درمان نمی رود. به خام خواری و گیاه‌خواری روی می آورند و خیال می کنند که با همان ها درمان می شوند. سوم: ابتلا به سرطان در ایران بر اثر آلودگی هواست. ما در ایران در هوا آلاینده هایی داریم که عامل اصلی سرطان است، در کنار این‌ها کشیدن سیگار، استرس ها و نگرانی ها و تغذیه نامناسب را هم باید عنوان کرد».

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا