فرعون راهنمای گردشگران مصر می‌شود

رامی حمدی پژوهشگر مصری الاصل دانشگاه هادرسفیلد (University of Huddersfield) موفق به طراحی سیستم جدید راهنمای گردشگری شده است که با عنوان چشم موزه یا Museum Eye شناخته می‌شود. این برنامه به بازدیدکنندگان موزه اجازه می‌دهد تا بازدید بسیار پربارتری داشته باشند.

این نرم‌افزار با کمک هدست های ویژه مایکروسافت با عنوان هولو لنز (Microsoft’s HoloLens headset) عمل کرده و به‌این‌ترتیب بخش‌هایی از تاریخ مصر و شخصیت‌های مشهور آن در دنیای مجازی زنده شده و به استقبال بازدیدکنندگان موزه می‌آیند.

این نرم‌افزار با کمک هدست های ویژه مایکروسافت با عنوان هولو لنز (Microsoft’s HoloLens headset) عمل کرده و به‌این‌ترتیب بخش‌هایی از تاریخ مصر و شخصیت‌های مشهور آن در دنیای مجازی زنده شده و به استقبال بازدیدکنندگان موزه می‌آیند. این برنامه قرار است طی نمایشی ویژه امکان کسب تجربه‌ای شگفت‌انگیز را برای یک دوره هشت‌روزه در اختیار ۱۷۱ فرد داوطلب قرار دهد که بیشتر آن‌ها موزه‌داران موزه‌های مختلف جهان هستند.

رامی حمدی در این رابطه می‌گوید: « تصور کنید در حال بازدید از موزه‌ای در مصر هستید. شما وارد بخش مربوط به فرعون توت عنخ آمون شده و مشاهده می‌کنید خود وی بالباس ویژه فراعنه به استقبال شما آمده، خود را معرفی کرده و قدرت و ثروت خود را نمایش می‌دهد. این هدست یک فضای مجازی برای ارتباط کاربر و شخصیت‌های تاریخی و محیط موزه فراهم کرده و  در عین اینکه کاربران به گزینه‌های مختلف می‌پردازند، که فرعون آن‌ها را در اطراف کاخ خود هدایت می‌کند. »

این پژوهشگر مصری برای طراحی نرم‌افزار ویژه خود علاوه بر استفاده از مهارت‌های پویانمایی، از کمک و همکاری سایر پژوهشگران دانشگاه نیز بهره جسته و در حال حاضر نمونه آزمایشی و اولیه نرم‌افزار راهنمای موزه وی در موزه قاهره و بخش ویژه گنجینه مقبره توت عنخ آمون مورداستفاده قرارگرفته است.

در بررسی‌های اولیه  و آنالیز تأثیر این برنامه جدید در موزه قاهره مشخص شد که افرادی که از این برنامه استفاده می‌کنند به نسبت سایر افراد بیشتر به جزئیات و ویترین‌ها توجه می‌کنند. گفتنی است در حالت عادی بازدیدکنندگان به‌طور متوسط ۵ تا ۱۵ ثانیه در برابر هر قفسه توقف می‌کردند اما پس از استفاده از این برنامه، مشخص شد که بازدیدکنندگان بین ۵ تا ۷ دقیقه را برای تماشای همان قفسه‌ها اختصاص دادند.

یکی از بازدیدکنندگان که  برنامه چشم موزه را به‌طور آزمایشی بررسی می‌کند، کرونارون (Carnarvon)  نوه سرمایه‌گذاری است که پشتیبانی مالی حفاری‌های باستان‌شناسی که منجر به شناسایی مقبره توت عنخ آمون در دره پادشاهان شد را بر عهده داشت.  

رامی حمدی که در حال به پایان رساندن تحقیقات دوره دکترای خود است، در این رابطه گفت: « کرونارون  توسط مدیریت موزه قاهره برای آزمایش این برنامه دعوت‌شده و به نظر می‌رسد وی از این طرح بسیار راضی باشد.»

وی در نظر دارد برنامه چشم موزه را توسعه داده و تکمیل کرده و در موزه منچستر مورد بهره‌برداری قرار دهد. در این موزه بخش ویژه مصر به نمایش گذاشته‌شده که مشتمل بر آثار یکی از نبردهای توت عنخ آمون است.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: vrfocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. علاوه بر جذابیت تاریخ مصر چنین ابتکاری نی تواند باعث روانه شدن ثروت های حاصل بازدیدکنندگان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا