استرس‌ منشأ انواع امراض است

به گزارش سیناپرس به نقل از سلامت نیوز،این در حالی است که در حال حاضر از هر 68 نفر یک نفر دارای اختلالات موسوم به اوتیسم است. همچنین بر اساس دیگر آمار از هر پنج نفر مبتلا به اوتیسم، چهار پسر و یک دختر هستند. تاكنون در کشور سه‌هزار نفر مبتلا به اوتیسم شناسایی شده‌ و تحت مراقبت هستند، اما با توجه به آمارهای جهانی پیش‌بینی می‌شود که 10‌هزار نفر مبتلا به این اختلال در كشور باشند. از سوی دیگر این روند در کشور رو به افزایش است. همچنین با بررسی میزان مبتلایان به‌ام‌اس باید گفت که تا سال 93 میلادی‌ام اس جزو بیماری‌های غیرقابل درمان بود، اما پس از آن با کشف داروهای جدید تا حدودی درمان ‌پذیر شد و به‌طور کلی درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. هم‌اکنون 80‌هزار نفر در ایران مبتلا به این بیماری هستند. با بررسی هر یک از بیماری‌ها باید دلایل بروز آن را با یافته‌های علمی مورد بررسی قرار داد. هم‌اکنون در جهان منشأ بروز بیماری‌های عفونی کنترل شده است. در شرایط کنونی دیگر هیچ‌فردی به‌دلیل ابتلا به بیماری سرخک، سرخجه، دیفتری و … تلف نمی‌شود. هرچند بیماری‌های مزمن و بیماری‌های اتوایمیون (خود ایمنی) افزایش یافته است. درضمن دلایل بروز بیماری اتوایمیون مشخص نیست و این بیماری‌ها با تشخیص زودهنگام قابل کنترل است. برای مثال امروزه در دنیا شیوع بیماری‌ام اس در بین نوجوانان و جوانان افزایش یافته است.

زندگی امروزی، مسبب بروز بیماری‌ها
وضعیت زندگی افراد در جوامع مسبب بروز انواع بیماری‌ها است. برای مثال هم‌اکنون بیماری‌های روانی در بین خردسالان نیز مشاهده می‌شود. بنابراین آموختن مهارت‌های زندگی در کاهش بیماری‌ها تاثیرگذار است. از سوی دیگر عوامل ژنتیک و ارث نیز در ابتلا به انواع بیماری‌های تاثیرگذار است. در این شرایط نمی‌توان دلایل بروز بیماری‌ها را فقط عوامل محیطی دانست. برای مثال در جامعه شاهد تعداد قابل توجهی کودک مبتلا به اوتیسم هستیم. در واقع علت بروز بیماری به شکل دقیق مشخص نیست، بلکه متاثر از شرایط زندگی است. با بررسی وضعیت ابتلا به بیماری‌ها باید گفت که این بیماری‌ها فقط ویژه مردم ایران نیست، بلکه در تمامی دنیا افراد از انواع بیماری‌های اتوایمیون رنج می‌برند. درضمن این بیماری‌ها با معلولیت همراه است. بر اساس یافته‌های علمی باید گفت که نرخ ابتلا به انواع بیماری‌ها در کشور رو به افزایش است.

عوامل محیطی و ابتلا به بیماری‌ها
در دهه‌های اخیر با بررسی وضعیت زندگی مردم باید گفت که در گذشته زندگی مردم از لحاظ دستیابی به رفاه و امکانات اندک بود، اما از بعد روانی شاهد وجود آرامش نسبی در بین افراد بودیم. هم‌اکنون باید تاکید کرد که مادر بیماری‌ها در جامعه امروز افسردگی است. البته افسردگی‌ها در ابعاد شدید، خفیف و مقطعی بروز می‌کند. هرچند افسردگی‌ خفیف قابل کنترل است. باید دانست که زندگی امروز به‌دلیل رفاه نسبی وجود با افسردگی همراه است، چون در جامعه امروز شاهد چشم و هم چشمی‌ها، نبود آرامش و کاهش میزان سلامت روان هستیم. برای مثال در جامعه ما میزان ابتلا به افسردگی به حدی رسیده است که دانش‌آموزان کنکوری به‌دلیل یک تست نادرست به‌شدت افسرده می‌شود. درضمن برخی از دانش آموزان تیزهوشی به‌دلیل اینکه نمره‌شان از دیگر همکلاسی‌ها کمتر شده خودکشی می‌کنند. این نابسامانی را خانواده‌ها و آموزش و پرورش برای دانش آموزان این مرز و بوم ایجاد کرده‌اند. در این وضعیت خانواده‌ها بیشترین هزینه را صرف قبولی فرزندشان در رشته پزشکی، مهندسی و … دانشگاه می‌کنند. با این تفاسیر دیگر برای خانواده افسردگی دانش آموز در اولویت نیست، بلکه قبولی او در کنکور اهمیت دارد. در حالی که هر یک از دانش آموزان از استعدادها و توانایی‌های متعددی برخوردار هستند و صرفا قبولی تمامی آنها در رشته مهندسی یا پزشکی چندان اهمیت ندارد.

استرس‌ بر سلامت تاثیرگذار است
همچنین بر اساس گزارشات منتشر شده از مجامع علمی میزان شیوع اوتیسم در کشور افزایش یافته است. شیوع این بیماری با شرایط زندگی افراد رابطه مستقیم دارد. برای مثال با بررسی مسائل روحی باید گفت که حتی یک نوزاد یک‌روزه هم از عوامل بیرونی تاثیر می‌پذیرد. هم‌اکنون با بررسی زندگی‌های امروز بشر باید تاکید کرد که افراد آرامش را به خود و خانواده منتقل نمی‌کنند، بلکه تمامی رفتارها با استرس و تنش همراه است. با این اوصاف قدرت تحمل انسان هم محدود است. بنابراین وقتی فرد متحمل فشار فراوان باشد، به انواع بیماری‌ها مبتلا می‌شود. در اصل بیماری‌ها فقط به‌دلیل استرس و تنش‌های روانی ایجاد نمی‌شوند، بلکه شرایط روحی و روانی افراد نیز در ابتلا در آن تاثیرگذار هستند. با بررسی وضعیت سلامت مادر و جنین باید تاکید کرد که در گزارشات مختلف عواملی همچون پارازیت‌ها، وجود ارسنیک و نیترات در تغذیه، عوامل بیرونی و… تاثیر‌گذار هستند. باید دانست که این عوامل مطرح شده در بروز بیماری‌ها ثابت شده نیستند، بلکه عوامل روحی و روانی در بروز انواع بیماری‌ها تاثیر گذارتر هستند. بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی مراکز علمی نرخ سلامت روان نه‌تنها در ایرانی بلکه در بین اغلب جوامع بشری کاهش یافته است. در حال حاضر 23‌‌درصد از جمعیت 15 تا 64 سال کشور از یک اختلال روانپزشکی رنج می‌برند، یعنی از هر چهار نفر در این گروه سنی یک نفر دچار یکی از اختلالات روانپزشکی است، اما این به معنای آن نیست که نسبت به کشورهای دیگر در وضعیت نامناسبی قرار داریم، بلکه در حال حاضر همین آمار در آمریکا 26‌‌درصد است و در برخی کشورها بیشتر است. در این وضعیت زنان باردار نیز باید با دوری از تنش‌ها و تقویت مهارت حل مساله سلامت خود و جنین را در اولویت قرار دهند. وقتی زوجین نسبت به نوزاد متولد شده برنامه ریزی داشته باشند، دیگر از شدت فشارهای روحی و روانی کاسته می‌شود. اگر زنان باردار بدانند که منشأ هر یک از بیماری‌های تهدید‌کننده جنین استرس و تنش است، طبیعتا با آرامش بیشتر با مسائل برخورد می‌کنند.

رقابت بیمار کننده
در دنیای امروز مقداری از مدیریت تنش‌ها در اختیار انسان است، اما میزان قابل توجهی از آن متاثر از زندگی رقابتی امروز است. با بررسی جامعه می‌توان تاکید کرد که همگان در گروه‌های سنی مختلف از تنش‌های زندگی متاثر هستند. مسئولان بهداشتی و فرهنگی جامعه با اقدامات مناسب می‌توانند جامعه را نسبت به حل مساله آگاه کنند. عوامل اجتماعی و محیط فشارهای متعدد به خانواده‌ها وارد می‌کنند، در این شرایط می‌توان با ایجاد تغییر در خانواده‌ها آنها را به سمت زندگی آرام هدایت کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا