تولید مصالح از بازیافت نخاله‌ها و ضایعات ساختمانی

قادر علی پور، مدیر عامل شرکت دانش بنیان آسیا تکین، عضو فدراسیون مخترعان بین المللی جهان در ایران و مخترع این طرح در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری سینا گفت: روزانه چند کامیون نخاله از پروژه‌های ساختمانی در حومه شهر تخلیه می شود؛ این نوع نخاله های مخلوط قابل بازیافت و استفاده مجدد نیستند. از طرفی تولید مصالح جدید منجر به تخریب منابع طبیعی، استخراج هدر رفتن انرژی و در نهایت نابودی طبیعت در چند سال آینده می شود بنابراین بازیافت نخاله ساختمانی می تواند از تخریب این منابع جلوگیری کند.

عضو انجمن تخصصی مالکیت فکری ایران به تفاوت این شیوه نسبت به روش های متداول امروزی اشاره کرد و افزود:هم اکنون برای تولید مصالح جدید، از دل کوه و طبیعت مواد اولیه را استخراج می کنند اما ما در این طرح از بازیافت نخاله‌های ساختمانی همان مواد اولیه مصالح را تولید کرده ایم. اجرای این طرح ضمن کمک به از بین نرفتن اکوسیستم طبیعت، از تلنبار شدن نخاله در طبیعت هم جلوگیری می کند؛ اثر تخریبی مواد و نخاله های ساختمانی چند برابر زباله‌های شهری بوده و برای محیط زیست بسیار خطرناک است. از طرفی چون تولید مصالح جدید نیازمند تخریب منابع طبیعی، استخراج، هدر رفتن انرژی و در نهایت نابودی طبیعت در چند سال آینده است، این طرح می تواند کمک شایانی به حفظ سرمایه های ملی کند.

عضو علمی نخبگان جوان ایران، کمک به حفظ محیط زیست (به علت دفن نکردن نخاله‌ها)، بهبود اکوسیستم‌های طبیعت، برداشتن گامی موثر در معماری سبز و پایدار، کاهش 30 درصدی قیمت تمام شده تولید به خصوص در بخش قطعات پیش ساخته و پودر، سرعت دادن به تولید به خصوص بخش قطعات پیش ساخته( برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز شهرهای صنعتی)، جلوگیری از هدر رفتن انرژی‌ها برای استخراج مصالح طبیعت و کاهش قیمت تمام شده آنها، جلوگیری از هدر رفتن سرمایه های ملی و ارز ناشی از دفن نخاله ها و تخریب طبیعت، زیبایی و تنوع دانه بندی، رنگ و جنس محصولات، فروش بیشتر و در آمد بالا به دلیل قیمت پایین و مواد اولیه رایگان را از جمله فواید اجرای این طرح برشمرد و درباره کاربرد این محصول گفت: این طرح برای تهیه مواد اولیه کارخانه‌های سیمان، سنگدانه آسفالت، انواع موزاییک، جداول رنگی، واش بتن، سنگ فرش و تمامی فراوده بتنی و استفاده روی سطوح نما در نماسازی سیمانکاری شسته رنگی در ساختمان و همچنین استفاده نخاله‌های سبک مانند نخاله آجر رسی، سفال، فوم بتن، بلوک های سبک و… (به عنوان پوکه در سیب بندی بام) کاربرد دارد.

عضو مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: همچنین از این طرح می توان برای انجام هرکاری که نیاز به پودر سنگ یا لاشه سنگ و شن دارد یا مواد خمیری با دانه بندی ریز و متوسط برای نماهای بیرونی و داخلی، مواد پودری( بتن دکوراتیو) برای کف پیاده رو، کف حیاط، نماهای بیرونی با طرح های متنوع استفاده کرد.

وی تصریح کرد: هم اکنون این طرح تاییده اش را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان حفاظت از محیط زیست دریافت کرده است و در مرحله نیمه صنعتی به سر می برد. به امید خدا خط تولید این طرح دهه فجر امسال با مساعدت سازمان حفاظت از محیط زست، پسماند شهرداری و سرمایه گذاران با تولید روزانه 400 تن بازیافت نخاله در شهر اردبیل آغاز خواهد شد.

عضو نظام فنی و مهندسی بنیاد مسکن استان اردبیل بیان کرد: همچنین برای اجرای این طرح مذاکراتی با مسوولان استان های تبریز، مشهد، اصفهان و کرج و همچنین شهر استانبول شده است.

وی گفت: اجرای این طرح نتیجه 9 سال تلاش من است. من زمانی که قصد اجرای اولیه این طرح را داشتم با بسیاری از متخصصان رشته های عمران و زمین شناسی مشورت کردم. همه آنها به نوعی مرا از انجام این کار دلسرد کردند و این کار را شدنی نمی دانستند اما من با تلاش و پشتکار زیاد اثبات کردم که این امر شدنی است.

علی پور به مشکلات اجرای طرح های مخترعان اشاره کردو افزود: هم اکنون پروسه اداری تسهیلات شرکت های دانش بنیان بسیار طولانی و زمان بر است و صندوق های حمایتی نیز در این زمینه همکاری زیادی نمی کنند؛ حداقل یک ماه زمان پروسه ادرای این کارها طول می کشد.

وی گفت: توقع من از دولت و مسوولان حمایت مالی و معنوی بیشتر از مخترعان است تا این افراد برای عملیاتی کردن طرح‌هایشان مجبور به عزیمت به کشورهای بیگانه نشوند.

 

گزارش : مرضیه میخانیک

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا