حضور در فضا برای سلامت بیماران قلبی مفید است

همه ما با مشکلاتی ک دانشمندان به‌واسطه حضور در فضا با آن‌ها روبرو هستند کمابیش آشنایی داریم. انسان با شش ماه حضور در جاذبه نزدیک به صفر می‌تواند 20 درصد از حجم استخوان‌های خود را از دست بدهد. همچنین عضلات انسان نیز به‌صورت چشمگیری در فضا تحلیل می‌روند.

به همین دلیل نیز دانشمندان ایستگاه بین‌المللی فضایی باید به‌صورت منظم و روزانه به فعالیت‌های جسمی مشغول باشند تا بتوانند بدن خود را از شرایط بحرانی خارج کرده و حجم عضلات خود را حفظ کنند. یکی از دلایل اصلی این موضوع این است که انسان در جاذبه نزدیک به صفر یا در فضا دیگر در میدان مغناطیسی زمین نیست و به‌صورت دائمی در برابر امواج مشعشع از سایر بخش‌های کائنات قرار دارد.

این امر علاوه بر مشکلات یادشده موجی ایجاد اختلال در خواب نیز می‌شود ولی دانشمندان به‌تازگی کشف کرده‌اند که حضور در فضا علاوه بر مشکلات یادشده، مزایایی را نیز برای انسان در پی دارد. دانشمندان متوجه شده‌اند که حضور در فضا می‌تواند به ضخیم‌تر شدن رگ‌ها منتهی شود که به‌صورت کلی امری بسیار خطرناک است ولی اگر شما بیماری قلبی داشته باشید، شاید حضور در فضا بتواند درمانی برای قلب شما باشد.

دانشمندان دریافته‌اند که کسانی که بیماری‌های قلبی را پشت سرنهاده‌اند، می‌توانند از حضور در این محیط برای ایجاد فشار کمتر به قلب خود بهره ببرند و به‌این‌ترتیب سلامتی خود را حفظ کنند. در حقیقت تحقیقات یادشده در نشریه علمی سلول‌های بنیادی و توسعه منتشرشده است و به‌صورت علمی این موضوع را اثبات کرده است.

سلول‌های بنیادی می‌توانند به هر سلولی در بدن انسان تبدیل شوند و دانشمندان با استفاده از این روش، تعدادی از سلول‌های بنیادی را در محیط شبیه‌سازی‌شده برای حضور در فضا قرار داده و به توسعه آن‌ها پس از 12 روز حضور در این محیط پرداختند. نتیجه به‌دست‌آمده این بود که این سلول‌ها به نحوی عمل می‌کردند که ژن‌های آن‌ها تغییر می‌کرد. این سلول‌ها می‌توانستند به‌صورتی عمل کنند که برای بیماران قلبی مفید باشند و به‌عبارت‌دیگر حضور بیمار قلبی در جاذبه نزدیک به صفر می‌تواند روند بهبود او را تسریع کند.

منبع: bigthink

ترجمه: احمد محمدحسینی

1. با توجه به اینکه فشار وارده بیماران قلبی را آزار می دهد منطقی است که با قرار گرفتن در فضا احساس آرامش کنند فقط باید به فکر عواقب این گونه تفکرات باشیم و باید همه جانبه بررسی کنیم.