مطالعه دانه گیاه هزار و پانصد ساله در ژاپن

پژوهشگران ژاپنی در مطالعات جدید خود روی یافته های به دست آمده از یک عملیات پژوهشی در اواخر سده بیستم میلادی ، موفق به کشف مقادیری اندک از گرد و دانه گیاه ریحان شدند که یک هزار و پانصد سال قدمت دارد . این دانه گیاهی در خرابه های سایت باستانی ماکی موکو Makimuku به دست آمد . محققان اعتقاد دارند این محل ،به  قصر باستانی هیمیکو Himiko ، ملکه شمن shaman ( راهبان و جادوگران بدوی که به نوعی آئین اولیه مبتنی بر پرستش طبیعت اعتقاد دارند )  در سلسله پادشاهی یاماتایکوکو Yamataikoku kingdom  تعلق دارد .

در همین زمینه ماساکی کانی هارا Masaaki Kanehara  ، باستان شناس و پژوهشگر این گروه مطالعاتی اعلام کرد : " مطالعات و آزمایش های انجام شده روی این دانه رنگ پریده نشان می دهد که این گیاه متعلق به 15 سده پیش بوده و ریشه و منشا  آن به مناطق جنوب شرق آسیا باز می گردد . "

وی که متخصص در حوزه باستان شناسی محیط زیست در دانشگاه نارا Nara University محسوب می شود ، به همراه تیمی از پزوهشگران در حال بررسی و مطالعه این دانه گیاهی است . وی در گفتگو با خبرنگار آساهی شیمبون Asahi Shimbun در رابطه با این کشف عجیب در ژاپن اعلام کرد : " گیاه ریحان که بومی مناطق جنوب شرق آسیا است ، احتمالا به صورت دانه های خشک شده وبا هدف استفاده در مصارف پزشکی ، از کشور چین وارد سرزمین ژاپن شده است . "

شایان ذکر است که این دانه گیاهی در حفاری هایی که در ابتدای دهه نود میلادی یعنی در سال 1991 در یک عملیات کاووش در تپه ای بزرگ با کاربری تدفینی به دست آمد . محل دقیق این دانه گیاهی ، یک نهر آب نزدیک در این محوطه بود که در پی نمونه برداری از خاک آن ، کشف شد .

سرپرستان این تیم تحقیقاتی که یک زوج باستان شناس محسوب می شوند ، نوع نژاد این دانه ریحان را با بررسی نحوه رشد و رویش ده گونه مختلف ریحان و مقایسه آن ها با یکدیگر ، شناسائی کردند . این گونه های گیاهی با نمونه های گیاهان باستانی نیز مقایسه شد .

این پژوهشگران در پایان اعلام کردند با توجه به اینکه تنها میزان کمی از این گیاه در منطقه فوق به دست آمده ، احتمالا این گیاه در این منطقه مورد استفاده کشاورزی قرار نداشته و از آن برای جنبه های مصرفی دیگری ، استفاده می شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا