استفاده از تلفن هوشمند به عنوان پسورد اینترنتی نزدیک است

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،همانطور که می دانید این روزها قانون تأیید دو مرحله ای برای بالا بردن امنیت کاربران در بسیاری از اکانت ها استفاده می شود و مهم نیست که در حال استفاده از اپلیکیشن خاصی بوده یا قصد مرور سایتی را داشته باشید.

استفاده از تلفن هوشمند به عنوان پسورد اینترنتی در حال حاضر با مرورگر فایرفاکس سازگار شده و برای سایر گزینه ها نیز به زودی امکان پذیر می شود.

مدت زیادی است که پدیده حذف پسورد اینترنتی در مجامع مختلف مطرح شده است و دنیای هوشمند تکنولوژی ناخودآگاه به این سمت حرکت می کند. اما کماکان برای ثبت نام یا ورود به اکانت ها یا وبسایت های اینترنتی مختلف مجبور به وارد کردن رمز عبور هستید.

کنسرسیوم جهانی وب (W3C) در جدیدترین اظهارات خود به موضوع استفاده از اسمارت فون ها به عنوان پسورد اینترنتی اشاره کرده و از این طریق، قصد حذف رمز عبور های متنی را در سر می پروراند. به این ترتیب برای ورود به اکانت های خود می توانید به جای تایپ کردن پسورد از گوشی خودتان به عنوان تأیید کننده استفاده کنید.

ممکن است این سوال در ذهن تان پیش بیاید که در حال حاضر نیز ما چنین کاری را انجام می دهیم. چیزی که در فکر شماست تا حدودی درست است. چرا که هم اینک سیستم تأیید دو مرحله ای (Two Factor Authentication) در برخی سرویس ها (مانند جی میل یا اینستاگرام) مشغول فعالیت است و برای ورود به اکانت، یک کد امنیتی به شما پیامک می شود که در صورت همراه نداشتن گوشی برای دریافت آن، نمی توانید وارد اکانت خود شوید. اما تفاوت طرح پیشنهادی کنسرسیوم با مورد اشاره شده در این است که شناسایی پسورد اینترنتی از طریق اسمارت فون به وسیله مرورگر انجام می شود و این در حالی است که سیستم تأیید دو مرحله ای برای اپلیکیشن ها در نظر گرفته شده است.

عملیات شناسایی پسورد اینترنتی از طریق تلفن هوشمند به صورت زیر انجام می شود:

  1. شما از طریق گوشی خود وارد یک سایت شده و اقدام به ساخت یک اکانت جدید می کنید.
  2. در تلفن هوشمند پیامی مبنی بر رجیستر شدن گوشی در وب سایت اشاره شده نمایش داده می شود. با آن موافقت می کنید.
  3. حالا درخواست ابراز هویت توسط اثر انگشت، رمز دستگاه یا تشخیص چهره صورت می گیرد و به این ترتیب اکانت ساخته می شود.
  4. حالا اگر از طریق لپ تاپ خود وارد همان سایت شوید و درخواست لاگین کنید، به محض وارد کردن نام کاربری، نوتیفیکیشنی به تلفن هوشمند شما ارسال می شود.
  5. زمانی که به گوشی مراجعه می کنید، با پیغامی مانند «آیا مایل به ورود به سایت Click.ir هستید؟» روبرو می شوید.
  6. موافقت خود را اعلام و هویت تان را از طریق اثر انگشت، رمز عبور یا تشخیص چهره ابراز کنید.
  7. حالا مشاهده می کنید که بدون وارد کردن رمز عبور، می توانید به راحتی وارد اکانت خود شوید.

انجام این روش کمی پیچیده به نظر می رسد، اما نسبت به وارد کردن رمز عبور از امنیت بسیار بالاتری برخوردار است. به این ترتیب امکان دسترسی سارقان به پسورد اینترنتی اکانت های شما به صورت کامل قطع می شود.

مسلما استفاده از این تکنولوژی تنها در صورت سازگار بودن مرورگرها با آن امکان پذیر خواهد بود. خوشبختانه مرورگر فایرفاکس در حال حاضر خود را با این فناوری وفق داده و گوگل کروم، اپرا و مایکروسافت اج نیز در صف انتظار هستند. اما در مورد مرورگر سافاری به نظر می رسد که هنوز راه درازی برای پیوستن آن به این جرگه باقی مانده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا