تست کیفیت آب، سریع تر از قبل

به گزارش سیناپرس به نقل از آنا، فابیان کریگل به همراه لارس لیبراک، دانشجوی دکتری داروشناسی، آن بانوشر، دانشجوی دکتری شیمی، و ایو هاخنبرگر، دانشجوی دکتر داروشناسی، اعضای تیم کشور آلمان هستند که در نخستین المپیاد بین‌‌المللی فناوری نانو با موضوع آب و محیط زیست شرکت کرده‌اند.

کریگل درباره طرح این تیم بیشتر توضیح می‌دهد: «تمام اعضای تیم ما در رشته سم‌شناسی فعالیت می‌کنند و قصد داریم یک دستگاه برای تست سریع و آسان برای تعیین کیفیت آب توسعه دهیم که می‌تواند آلاینده‌های موجود در آب را شناسایی کند تا بدین ترتیب از نوشیدن آب آلوده جلوگیری ‌شود».

وی افزود: «محصول نهایی شامل یک کیت و یک اپلیکیشن مخصوص گوشی هوشمند می‌شود. این کیت به طور کامل با استفاده از پرینتر سه‌بعدی ساخته شده و مبتنی بر کاغذ است. وقتی کاربر چند قطره آب را روی کاغذ قرار می‌دهد، رنگ کاغذ شروع به تغییر می‌کند. سپس می‌تواند نتایج تست انجام‌شده روی کیت را در اپلیکیشن مشاهده کند و اطمینان حاصل کند که منبع آبی سالم و قابل آشامیدن هست یا خیر. همچنین اگر آب آلوده باشد، این اپلیکیشن نزدیک‌ترین منابع آبی را به اطلاع کاربر می‌رساند».

کریگل درباره المپیاد گفت: «این ایده که به افراد جوان فرصتی داده می‌شود تا روی موضوعی کار کنند و راهی برای حل یک مشکل واقعی پیدا کند، بسیار جالب توجه بود چراکه معمولا در دانشگاه فرصت این را نداریم که مشکلات مردم را حل کنیم و بیشتر روی حل مشکلات علمی متمرکز می‌شویم».

این کیت ترکیبات آب را بررسی می‌کند و پاتوژن‌های موجود در آن مانند باکتری، ویروس و فلزات سنگین را سریعا شناسایی می‌کند. کارتریج این دستگاه با پرینتر سه‌بعدی ساخته می‌شود که هم هزینه کم‌تری دارد و هم فرآیند تولید کوتاه‌تر می‌شود. این کارتریج از یک لایه سلولزی محافظت می‌کند که حاوی نانوذرات رنگی، برای شناسایی پاتوژ‌ن‌های موجود در آب، است.

نخستین المپیاد بین‌المللی فناوری نانو با حضور تیم‌هایی از اتحادیه اروپا، روسیه، تایوان، کره جنوبی، مالزی و ایران از 21 تا 26 فرودین ماه در پارک علم و فناوری پردیس برگزار می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا