راهپیمایی در حمایت از علم

راهپیمایی برای علم (March for Science) یک جنبش غیرحزبی با هدف توجه به اهمیت علم و نقش آن در زندگی عموم مردم است.

این جنبش در اعتراض به دیدگاه های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نسبت به موضوع تغییرات آب و هوایی و علم شکل گرفت. نخستین راهپیمایی در 22 آوریل 2017 و همزمان با روز زمین (Earth Day) در شهر واشنگتن و 600 شهر دیگر در سراسر جهان برگزار شد.

اصلی ترین راهپیمای در شهر واشنگتن و با حضور بیش از 70 هزار نفر برگزار شد؛ در شهرهای شیکاگو، لس آنجلس، سانفرانسیسکو و برلین (آلمان) نیز صدها هزار نفر در حمایت از علم به خیابان ها آمدند.

دومین راهپیمایی برای علم روز شنبه 14 آوریل 2018 (25 فروردین) برگزار شد و این بار نیز علاوه بر شهروندان آمریکایی، مردم در 250 شهر مختلف دنیا، از مکزیکوسیتی (مکزیک) و لندن (انگلیس) تا ابوجا (نیجریه) و بمبئی (هند) میزبان این رویداد بودند.

به گفته والری گروور (Valerie Grover)، مدیر سازمان راهپیمایی برای علم تأکید کرد: سال گذشته این مراسم در بیش از 600 شهر مختلف و با حضور بیش از 1 میلیون نفر برگزار شده بود. شاید رویداد امسال نسبت به سال گذشته در شهرهای کمتری برگزار شد، اما طبق گزارش های دریافت شده، برنامه های مختلفی تا پایان امروز (یکشنبه) به مناسبت این روز در نقاط مختلف دنیا ترتیب داده شده است.

مواضع ضد علم دونالد ترامپ

  • خروج آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس
  • دستور ترامپ به آژانس حمایت از محیط زیست مبنی بر عدم نیاز کمپانی های زغال سنگ به پایبندی برای پاك كردن خسارات ناشی از فعالیت های خود به محيط زيست
  • لغو قوانین حمایت از مناطق ملی قطب شمال، نابودی پارک های ملی آمریکا
  • منع دانشمندان مرکز مطالعات زمین شناسی آمریکا از حضور در کنفرانس های علمی
  • مخالفت با برنامه های ناسا و تلاش برای کاهش 600 میلیون دلاری بودجه این آژانس در سال 2018
  • توقف حمایت مالی ناسا از ایستگاه بین‌المللی فضایی (ISS) تا سال 2025 و مختل کردن اکتشافات فضایی

این موارد برخی از مواضع ضد علم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا است که باعث شکل گیری جنبش راهپیمایی برای علم (March for Science) شده است.

بیشتر بخوانید:

یکی دیگر از اقدامات ضد علم ترامپ، دستور عجیب ممنوعیت استفاده از 7 واژه مبتنی بر علم(Science Based) ، مبتنی بر شواهد (evidence-based)، جنین (Fetus)، تنوع (diversity)، آسیب پذیر (vulnerable)، حق (entitlement)، فراجنسیتی یا ترانس ژن  (Transgender)در اسناد منتشر شده از سوی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) است.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: nature

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. واقعا تعجب برانگیز است که کسی اهمیت علم را انکار کند و خلاف نتایج و دستاورد های ان عمل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا