متخصصان کارآمد در آموزش مسائل جنسی نیاز داریم

سلامت جنسی به معنای احساس رضایت دو طرفه است

جراح و متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ ناباروری، با اشاره به اهمیت موضوع سلامت جنسی گفت: زمانی می‌توان یک رابطه جنسی را سالم دانست که زوجین احساس رضایتمندی داشته باشند و این مسئله به روش‌های مختلف حاصل می‌شود. سنگ بنای یک رابطه جنسی سالم، داشتن ارتباط مناسب بین زوجین است؛ زمانی که رابطه بین زوجین خوب و صادقانه باشد، به دنبال آن یک رابطه جنسی موفق ایجاد می‌شود که منجر به احساس رضایت دو طرفه و در نهایت، سلامت جنسی می‌شود.

اهمیت توجه توأمان به سلامت جنسی مرد و زن

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا افزود: وقتی در مورد سلامت جنسی صحبت می‌کنیم، سلامت جنسی مرد و زن را مدنظر داریم و اگر هر کدام از آن‌ها دچار مشکل شوند، بر روابط هر دو اثر منفی گذاشته و رابطه جنسی را مختل می‌کند.

وی تأکید کرد: به‌عنوان مثال، زمانی که سلامت جنسی زن به خطر بیافتد، با فشارهای روحی و روانی زیادی مانند افسردگی، سرخوردگی یا عصبانیت مواجه می‌شود که رابطه وی با همسرش و متعاقب آن، سلامت خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ اگر این مشکل (حل نشده و) منجر به جدایی شود، سلامت اجتماع نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.  

زنان در هر مرحله از زندگی به آموزش‌های خاصی نیاز دارند

دکتر مختار تأکید کرد: زنان در هر مرحله از زندگی، نیازمندی‌هایی دارند که باید آموزش‌های لازم در این زمینه به آن‌ها ارائه شود. زنان در سه مرحله از زندگی به آموزش نیاز دارند: مرحله اول دوران کودکی است. مسئله تجاوز جنسی یک مقوله بسیار پرمخاطره است و می‌تواند برای همیشه، زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد و این موضوع، مختص دختر یا پسر نیست. کودکان باید توانایی "نه" گفتن را بیاموزند؛ باید از طریق والدین، مهدکودک و مدرسه، به کودکان آموزش داده شود که اندام‌های جنسی آن‌ها، اندام خصوصی است و کسی حق ندارد به آن‌ها تجاوز کند.

وی افزود: علاوه بر خانواده‌ها و مدارس، این نوع آموزش‌ها باید از طریق رسانه‌ها به کودکان ارائه شود. این هدف باید در سرلوحه آموزش‌های صداوسیما و رسانه‌ها قرار بگیرد و برای مطرح کردن این مسائل، باید به دنبال راهکارهای مناسب – آموزش نکات لازم از طریق انیمیشن یا فیلم با در نظر گرفتن مسائل فرهنگی جامعه – باشیم. همچنین در صورت بروز هرگونه مشکل در این زمینه، کودک توانایی مطرح کردن موضوع با والدین خود را – بدون نگرانی از عصبانیت یا بی‌آبرویی – داشته باشند تا از طریق مشاوره و روانشناس، بتوان به کودک آسیب‌دیده کمک کرد.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا به مرحله جوانی  و ازدواج اشاره کرد و افزود: در این دوران، زوجین جوان باید با روش‌های جلوگیری از بارداری آشنا شوند. یکی از مسائلی که موجب آسیب‌های جنسی یا مشکل در روابط جنسی می‌شود، ترس از بارداری است و همین ترس، یک رابطه جنسی خوب را مختل می‌کند. یکی دیگر از آموزش ضروری در این مرحله، آگاهی بخشی و آموزش در مورد عفونت‌هایی است که از طریق جنسی منتقل می‌شوند.

دکتر مختار به سومین مرحله زندگی زنان – یائسگی – اشاره کرد و گفت: در مرحله یائسگی، بروز تغییرات هورمونی منجر به خشکی واژن و ایجاد درد در حین مقاربت می‌شود. زنان با دریافت آموزش‌های لازم می‌توانند به راحتی با مسائل مرتبط با این دوران برخورد کنند.

به آموزش مسائل جنسی و متخصصان کارآمد در این حوزه نیاز داریم

دکتر مختار به دلایل نداشتن رابطه مناسب زوجین اشاره کرد و افزود: برخی از زوجین نمی‌توانند به راحتی باهم صحبت کرده و خواسته‌های خود را بیان کنند و به‌نوعی، از بیان نیاز و مشکل خود شرم دارند؛ عدم اختصاص زمان کافی برای صحبت کردن با یکدیگر و برخی مسائل جسمی نیز می‌توانند بر روابط جنسی زوجین اثر منفی بگذارند.

بیشتر بخوانید:

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا خاطر نشان کرد: متأسفانه بیماران اکثراً از بیان مشکلات خود خجالت می‌کشند و از طرفی، پزشکان نیز به دلیل تابو بودن مسائل جنسی، آموزش مناسب در این زمینه را ندیده‌اند تا بتوانند در حوزه درمان بیماری‌های جنسی، کارآمد باشند.

وی افزود: در گام نخست، افراد باید پزشک را محرم دانسته و حاضر به مطرح کردن مشکل (جنسی) خود باشند و در گام بعد، باید تعداد متخصصان آموزش‌دیده در حوزه سلامت جنسی افزایش یافته و آن‌ها وقت کافی برای ویزیت مراجعان اختصاص دهند. آموزش در زمینه سلامت جنسی، مهم‌ترین اقدام برای افزایش آگاهی زوجین و (کمک به) کاهش آمار طلاق در جامعه است و در کلینیک سلامت جنسی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا به عنوان نخستین کلینیک کشور در این حوزه خدمات و مشاوره‌های لازم به مراجعین ارائه می‌شود. درواقع آموزش مردم و پزشکان که بار درمانگری جامعه را به دوش می‌کشند – به‌ویژه متخصصان زنان، روان‌پزشکان – و ایجاد رشته‌های سکسولوژی (بررسی رفتار و اختلالات جنسی) در دانشگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است.

 

 

گفتگو: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا