تلاش برای کشف صومعه های باستانی قطب شمال

پیش از این پژوهشگران اعتقاد داشتند ، با توجه به کم بودن میزان تراکم جمعیت در مناطق قطبی کشور ایسلند در قرون وسطی ، مردم عادی و راهبان و کشیش ها از مراکز عبادتی یکسانی استفاده می کردند . مطالعات انجام شده توسط تیمی از پژوهشگران انگلیسی و ایسلندی در هفته گذشته منجر به کشف صومعه موسوم به Þykkvabæjarklaustur در جنوب ایسلند شد که به صورت مجزا از کلیسای محلی ساخته شده بود .  این کشف جدید سبب شد تا نظریه پیشین در رابطه با آثار مذهبی قرون وسطی در ایسلند تغییر کرده و در حال حاضر پژوهشگران در پی جستجوی صومعه هایی در مناطق Möðruvellir و MunkaÞverá واقع در بخش های شمالی ایسلند هستند . بر اساس کشفیات جدید ، پژوهشگران احتمال می دهند این صومعه ها باید در مکانی نزدیک به کلیساهای محلی ساخته شده باشد .

در همین زمینه استینیون جی کریسیانس دوتیر Steinunn J. Kristjánsdóttir از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی اعلام کرد : " من فکر می کنم که بسیار بعید است که در زمان ساخت این صومعه ها و کلیسای مجاور ، از آن ها استفاده یکسانی شده باشد زیرا کلیساها برای استفاده عموم مردم جهت انجام امور مذهبی کاربرد داشته و صومعه ها محل زندگی و سکونت راهبان محسوب می شده است .  "

پژوهشگران احتمال می دهند که راهبان با توجه به نیاز خود برای داشتن محل سکونت ، شخصا اقدام به ساخت این صومعه ها کرده اند .

هفته گذشته در اخبار اعلام شده بود که باستان شناسان با استفاده از تکنولوژی ژئو سنسینگ geosensing موفق شدند بقایای یک صومعه باستان را در ایسلند کشف کنند . این صومعه به قرون دوازده تا شانزدهم میلادی تعلق داشته و قرار است عملیات کاووش و پژوهش در آن انجام شود .

این روش پیشرفته و جدید در باستان شناسی ، پژوهشگران را قادر می کند که بدون انجام حفاری و خاکبرداری ، از محتویات داخل زمین ، نوع سازه های معماری و اشیا موجود با خبر شوند . کارشناسان در این زمینه اعلام کردند که احتمالا صومعه کشف شده ، همان صومعه مشهور Þykkvabær است که در سال های 1168 تا 1550 میلادی ، راهبان فرقه آگوستین در آن سکونت داشته اند .

ساختمان این صومعه به نسبت ساختمان ها و معماری موجود در این منطقه در بازه زمانی قرون وسطی ، بسیار بزرگ و با عظمت بوده و بر آورد های ما نشان می دهد که این صومعه مساحتی برابر با 1500 متر مربع داشته است .