بررسی منشا و نحوه گسترش بیماری جزام

مطالعات جدید انجام شده روی بقایای یک اسکلت باستانی با قدمت هزار و 500 سال که در شرق انگلستان کشف شده است ، نشان می دهد که این اسکلت به فردی تعلق دارد که در ابتدای سن بیست سالگی خود بر اثر ابتلا به بیماری جزام از دنیا رفته است . علائم پیشروی این بیماری در بخش های مختلف استخوانی بدن این فرد و به ویژه در بخش های شصت پا و مفاصل قابل مشاهده است .

 در همین زمینه سونیا زاکرزوسکی Sonia Zakrzewski از پژوهشگران ارشد این پروژه و محقق دانشگاه ساوتهامپتون University of Southampton اعلام کرد : تمامی موارد ابتلا به جزام را نمی توان از طریق تغییرات ساختار اسکلتی ، بررسی کرد . برخی از انواع جزام ، هیچ تاثیری بر ساختار استخوانی نمی گذارند و برخی از تاثیرات جزام نیز روی ساختار استخوان بدن انسان مشابه با سایر بیماری های استخوانی است که این موضوع سبب می شود در برخی موارد ، تنها راه بررسی و تشخیص وجود بیماری جزام در اسکلت های باستانی ، استخراج و مطالعه دی ان ای یا استفاده از آزمایش های مبتنی بر تشخیص ساختار شیمیائی باسیل جزام باشد . "

در این مورد خاص و اسکلت کشف شده ، دی ان ای باکتری فوق در شرایط خوبی حفظ شده است و تیم دانشمندان این پروژه که از مراکز علمی – پژوهشی مختلفی از جمله دانشگاه ساوتهامپتون ، دانشگاه لیدن University of Leiden ، دانشگاه بیرمنگام  University of Birmingham ، دانشگاه سورری Surrey و  دانشگاه سوانزی Swansea هستند ، موفق به استخراج و تشخیص عامل بیماری زای جزام شدند .

شایان توجه است که پیش از این نیز در برخی از سایت های مناطق اسکاندیناوی و جنوب بریتانیا ، اسکلت های حاوی عامل بیماری زای جزام کشف شده بود که عموما به قرون پانزدهم و شانزدهم میلادی تعلق داشتند . 

انجام آزمایش های مبتنی بر آنالیز ایزوتوپ های موجود در دندان این اسکلت نشان می دهد که احتمالا وی در مناطق شمالی اروپا رشد کرده و در پی بروز  و همه گیر شدن بیماری جزام در این مناطق و کشورهای اسکاندیناوی ، وی به سمت بریتانیا حرکت کرده است .

در خاتمه لازم به توضیح است  که سارا اینسکیپ Sarah Inskip سرپرست این تیم پژوهشی از دانشگاه لیدن اعلام کرد : " ما قصد داریم تا مطالعات بیشتری در موارد مشابه و اسکلت های دارای نشانه های جزام در سایر مناطق ، انجام دهیم تا به این ترتیب قادر به ترسیم و ساخت تصویری جامع تر از منشا و نحوه گسترش این بیماری شویم . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا