آلودگی نوری ساحل عامل نابودی اکوسیستم دریایی

به گزارش مهر، نتایج محققان دانشگاه های «اکستر» و «بنگور» بریتانیا نشان می دهد که آلودگی نوری ناشی از اجتماعات ساحلی، کشتیرانی و زیرساخت های ساحلی می تواند باعث تغییر در ترکیب اجتماعات بی مهرگان دریایی شود.به گفته این محققان، نور عامل مهمی است که لارو بی مهرگان دریایی را برای یافتن زیستگاهی مناسب برای استقرار، رشد و تولیدمثل هدایت می کند.

محققان دریافته اند که نور مصنوعی هم موجب توقف کلونی سازی چندین گونه جانوری، از جمله آب دزدک های دریایی و کرم های زیر کشتی، شده و هم موجب تحریک این گونه ها به کلونی سازی می شود. غالباً به این گونه ها، بی مهرگان رسوبی اطلاق می شود چراکه به سازه های انسان ساز چسبیده و گاهی اوقات موجب بروز مشکل در لنگرگاه ها، کارخانه های کشتی سازی و تاسیسات پرورش آبزیان می شوند.

نتایج نشان می دهند نور مصنوعی که به شدت در محیط های ساحلی مورد استفاده واقع می شود، می تواند موجب رسوبات ناخواسته در لنگرگاه ها و کارخانه های کشتی سازی شده، و در عین حال موجب تغییر فراوانی این گونه ها در محیط های وسیع تری شود که می توانند در آنجا خدمات اکوسیستمی مهم تری را فراهم سازند.

دکتر «تام دیویس»، از دانشگاه اکستر، در این باره می گوید: «این اولین مطالعه است که نشان می دهد نور مصنوعی می تواند رشد و گسترش اجتماعات اکولوژیکی را در محیط دریایی تغییر دهد.»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا