رفع معضل آلودگی آب، دغدغه نخستین المپیاد بین المللی نانو است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،پارک فناوری پردیس از 21 فروردین ماه جاری میزبان برگزاری نخستین المپیاد جهانی فناوری ‌نانو است، در این المپیاد دانشجویی ، چندین استارت آپ (فعالیت های نوپا) از کشورهای تایوان، مالزی، روسیه، کره جنوبی، ایران، انگلستان، ایتالیا و آلمان حضور دارند که این حضور تا روز یکشنبه 26 فروردین ماه جاری ادامه خواهد داشت.
علی بیت اللهی، رییس کمیته راهبردی نخستین المپیاد بین المللی نانو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا افزود:ایران نیز در منطقه خود با مشکل آب دست و پنجه نرم می کند که به پیشنهاد ستاد فناوری نانو کشورمان المپیاد بین المللی نانو با محوریت آب در حال برگزاری است .
 خانم «اندره هاسه» به نمایندگی از اتحادیه اروپا در نخستین المپیاد فناوری نانو در کشورمان حضور یافته است.
هسه در خصوص اینکه آیا کشور آلمان نیز با مشکلات زیست محیطی یا آب مواجه است یا خیر اظهارکرد: این موضوعات برای کل اتحادیه اروپا مهم است ما در آلمان درست است که با کمبود آب مواجه نیستیم اما چیزی که مهم است مسئله آلودگی آب و تصفیه فاضلاب و اینکه بتوانیم محیط زیست را برای نسل های بعدی سالم نگه داریم.
بر اساس این گزارش، دکتر گودلر که از کشور اتریش برای شرکت در نخستین المپیاد نانو به ایران آمده است و در حال حاضر در لوکزامبورگ در بخش آموزش موسسه علم وفناوری کار می کند نیز در گفت و گو باخبرنگار گروه علمی ایرنا، در خصوص طرحی که بواسطه آن در این المپیاد حضور یافته است چنین گفت: در واقع سه تیم به اسم اتحادیه اروپا در این المپیاد شرکت کرده است که طرح این تیم ها مربوط به استفاده از ذرات نانویی برای تشخیص آلودگی های آب و همچنین استفاده از نانو کامپوزیت برای فیلتر و تصفیه آب است.
وی خاطرنشان کرد: ما در قالب یک گروه زیرشاخه ای از نانو استاندارد را تشکیل داده ایم و کار می کنیم و من فکر می کنم حضور ما در حوزه نانو ایمنی در این المپیاد با شبکه سازی بین دانشجویان بسیار اثربخش باشد.
این استاد دانشگاه در خصوص محیط زیست و آلودگی های لوکزامبورگ نیز اظهارکرد: مشکل ما و بسیاری از کشورهای اروپا مشترک است و همانطور که خانم آندره گفتند مسئله ما نیز جلوگیری از آلودگی های آب و تولید پساب هاست.
«روجن گودلین»، استاد دانشگاه مسکو و عضو کمیته راهبری المپیاد هم در خصوص نقش نانو تکنولوژی در رفع مشکلات مختلف با تاکید براینکه نانو ماده را باید از نانو محصول جدا کرد ، چنین گفت: خواصی در سطح یک ماده در مقیاس نانو وجود دارد که می تواند مفید باشد بعنوان مثال از نانو ماده می توان برای تصفیه آب و جدا کردن باکتری ها استفاده کرد.
گودلین با تاکید براینکه، امروز نقش نانوتکنولوژی در تصفیه پساب ها بسیار برجسته است، در خصوص طرحی که بواسطه آن در نخستین المپیاد نانو در کشورمان حضور یافته اند چنین توضیح داد: تیم ما یک پروژه بنام روستوک را دنبال می کند که از طریق تجزیه ازن به رادیکال ها و مواد، باکتری ها را از بین ببرد که این شامل آب های پساب و همچنین سایر مواد آلوده است.
آندره منیکوف(Andrey Melnikov) عضو کمیته راهبری المپیاد و رییس برنامه های آموزش موسسه روس نانو نیز که از کشور روسیه در این المپیاد حضور یافته است در خصوص نقش فناوری نانو در رفع مشکلات بخش های مختلف گفت: فناوری نانو به طور حتم در رفع معضلات آب و تصفیه آن می تواند بسیار اثربخش و کاربردی باشد.
وی در خصوص اینکه آیا کشور روسیه نیز بامشکل کم آبی و یا زیست محیطی مواجه هست یا خیر نیز اظهارکرد: روسیه به دلیل اینکه کشور بزرگی است در برخی مناطق با کمبود آب مواجه است، اما بدنبال تصفیه پساب ها و آب های آلوده نیزهست، اینکه بتوانیم حوزه های آلوده کننده آب را حل کنیم، تکنولوژّی های نانو فناوری در این زمینه خیلی می تواند اثربخش باشد.

مالزی با مشکل دفع پساب و آب های آلوده مواجه است
دکتر امین ماتوری خمیرول(Khamirul amin matori) سرپرست تیم شرکت کننده کشور مالزی در نخستین المپیاد نانو در خصوص طرحی که بواسطه آن در این المپیاد شرکت کرده است گفت: طرح ما در مورد فیلتراسیون پساب ها بااستفاده از نانو است، چراکه نانو فناوری از قابلیت بزرگ کردن ذرات کوچکی برخوردار است و این در کار فیلتر به منظور دریافت ذرات ریز آلوده بسیار موثر است.
وی در خصوص اینکه آیا کشور مالزی نیز با مشکل کم آبی و محیط زیست مواجه است یا خیر افزود: البته مالزی به دلیل قرار داشتن در منطقه استوایی از آب زیادی برخوردار است و اما مشکل اصلی ما ریزش فاضلاب صنایع به رودخانه ها و دریا است که ما قصد داریم قبل از ورود این فاضلاب ها به رودخانه ها فاضلاب را از آب سالم جدا کنیم و مشکل آلودگی را برطرف کنیم.

کره جنوبی با آلودگی های صنعتی چین مواجه است
پرفسورکونگ شین(shin.Kyung –Ho) عضو کمیته راهبری نخستین المپیاد نانو و نماینده تیم کشور کره جنوبی نیز که در این المپیاد حضور یافته است در این گفت و گو اظهار کرد:پروژه های مربوط به شیرین سازی و تصفیه پساب ها در کره جنوبی به خوبی پیش رفته و تمام شده است و کره در این بخش حتی تجارت می کند.
وی با تاکید براینکه، تکنولوژی کشور کره جنوبی برای دفع پساب ها نیز کامل شده است، افزود: تنها چیزی که در این بخش نیاز داریم مسائل اقتصادی طرح هاست ؛ضمن اینکه تنها مشکلی که در بخش آب داریم جلبگ زدن آب هاست و به همین دلیل فسفرو سولفور زیادی به آب نفوذ می کند که این مواد برای سلامتی آبزیان بسیار مضر هستند.
وی اما در ادامه به معضل آلودگی های زیست محیطی ایجاد شده برای کره به دلیل همسایگی با کشور چین اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه درکنار چین قرار داریم بسیاری از آلودگی های مربوط به زیست محیطی و آب و هوایی از سوی این کشور صنعتی به سوی ما سرازیر می شود. بخصوص در فصل بهار یک گرده و هوای زرد رنگی به سمت کره حرکت می کند و ما در رنج هستیم.
شین با بیان اینکه، یک بحثی راجع به سولفور و فسفر بعنوان مواد مضر موجود در آب و هوا و چرخه زندگی انسان ها و حیوانات وجود دارد در ادامه اظهار کرد: اینها اگر در آب موجود باشند اکسیژن آب کاهش پیدا می کند و باعث مرگ ماهیان خواهد شد و ما با استفاده از فناوری نانو به دنبال رفع این مسائل هستیم.
به گزارش ایرنا ، نخستین المپیاد بین المللی نانو به همت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و پس از دو سال پیگیری در سطح بین المللی در کشورمان در حال برگزاری است، هدف از برگزاری این المپیاد رفع چالش‌های بین المللی با استفاده از فناوری‌نانو، مهارت‌های نوآوری و تجاری‌سازی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا