علم در ۲۶ فروردین

  • روز ریشه کنی فلج اطفال

سابقه فلج اطفال به زمان باستان برمی گردد؛ ولی نخستین تشخیص بالینی آن توسط یک پزشک انگلیسی به نام مایکل آندروود در سال 1789 میلادی صورت گرفت. ابتکار ریشه کنی فلج اطفال از سال 1988 میلادی توسط اتحاد دولت ها با سازمان هایی نظیر یونیسف و سازمان جهانی بهداشت آغاز شد.

ویروس فلج اطفال معمولا کودکان زیر 5 سال را تحت تاثیر قرار می دهد و اغلب از طریق ویروس های دهانی یا مدفوع و همچنین از طریق مواد غذایی و آب آلوده منتقل می شود. این ویروس به سرعت در روده گسترش پیدا کرده و به سیستم اعصاب حمله می کند و در عرض چند ساعت منجر به فلج و معلولیت می شود. تب، خستگی، سردرد، استفراغ، سفتی گردن و بدن درد از مهمترین علایم این بیماری هستند. هیچ درمانی برای این عارضه وجود ندارد و فقط می توان با واکسن از وقوع آن پیشگیری کرد. 

 

  • تولد پیترو کاتالدی

پیترو آنتونیو کاتالدی (Pietro Antonio Cataldi) ریاضیدان و منجم ایتالیایی در 15 آوریل 1552 در بولونیا به دنیا آمد. وی تلاش گسترده ای برای اثبات اصل پنجم اقلیدس انجام داد. کشف ششمین و هفتمین اعداد کامل (perfect number) از دیگر اقدامات کاتالدی محسوب می شود.

 

  • تولد یوهانس اشتارک

یوهانس اشتارک (Johannes Stark) در ۱۵ آوریل ۱۸۷۴ متولد شد. این فیزیکدانی آلمانی علاوه بر دریافت  Matteucci Medal در سال 1915، بدلیل کشف اثر دوپلر  (اثر اشتارک) جایزه نوبل فیزیک 1919 را از آن خود کرد. 

 

  • تولد لئوناردو داوینچی

لئوناردو دی سر پیرو دا وینچی ۱۵ آوریل ۱۴۵۲ متولد شد. دانشمند، نقاش، مجسمه‌ساز، معمار، موسیقی‌دان، ریاضی‌دان، مهندس، مخترع، آناتومیست، زمین‌شناس، نقشه‌کش، گیاه‌شناس و نویسنده ایتالیایی دوره رنسانس بود. نبوغ او شاید بیش از هر چیز دیگری مورد توجه بوده‌است. لئوناردو معمولاً به عنوان نمونهٔ بارز یک مرد رنسانس معرفی می‌شود.از او به‌طور گسترده بزرگترین نقاش تاریخ یاد می‌کنند. عده‌ای نیز او را با استعدادترین شخصی می‌دانند که تاکنون در این جهان زندگی کرده‌است.

 

  • تولد توماس ترانسترومر

توماس گوستا ترانسترومر  متولد ۱۵ آوریل ۱۹۳۱ – مرگ ۲۶ مارس ۲۰۱۵ است. وی نویسنده، شاعر، مترجم سوئدی و برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۱ میلادی بود.

 

  • غرق شدن کشتی تایتانیک

آرام‌اس تایتانیک (RMS Titanic) کشتی بخار بزرگی بود که در ۱۵ آوریل ۱۹۱۲، در هنگام سفر از بندر ساوت‌همپتون انگلستان به نیویورک آمریکا علت برخورد با کوه یخی غرق شد و ۱۵۱۴ نفر از مسافران و خدمه آن جان خود را از دست دادند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا