گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، هومن بخشی، مهدی قاسمی، مهندسی شیمی، و پوریا پریداش، دانشجوی مهندسی متالوژی، اعضای گروه نانیت هستند که دستگاه تصفیه پساب کروم را طراحی کرده‌ و ساخته‌اند. نانیت به عنوان تیم اول ایران در نخستین المپیاد بین‌المللی فناوری نانو شرکت کرده‌ است.
هومن بخشی گفت: «طرح گروه ما در زمینه بازیابی و تصفیه پساب کروم از کارخانه‌جات چرم است. پساب کارخانه‌های چرم بسیار آلوده است و نه تنها تاکنون فکری برای رفع این آلودگی در کشور نشده است بلکه در سایر کشورها نیز آلودگی کروم به صورت جزئی برطرف می‌شود».
وی افزود: «دستگاهی ساختیم که علاوه بر جداسازی کروم از پساب، قادر به بازیابی کروم به کارخانه باشد. بدین ترتیب کارخانه هزینه‌ای را برای تصفیه پساب خود متحمل نمی‌شود و کرومی که برای ساخت چرم استفاده می‌کند نیز مجددا به آن برمی‌گردد».
بخشی ادامه داد: «نزدیک به یک سال است که روی این طرح کار می‌کنیم و دو سه هفته‌ای هم می‌شود که نتایج نهایی را دریافت کرده‌ایم؛ پساب کروم از درصد بسیار بالای آلودگی به زیر یک پی‌پی‌ام رسیده که حد مجاز استاندارد جهانی است».
وی در رابطه با المپیاد بین‌المللی فناوری نانو گفت: «اولین سالی است که این المپیاد برگزار می‌شود، ممکن است یک سری اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی بیفتد و بعضی اتفاقات آن طور که ما می‌خواهیم پیش نرود اما در کل تلاش خودمان را کرده‌ایم. تا اینجای کار فضا خیلی خوب بوده است و همه چیز خوب و مرتب پیش‌ می‌رود. البته کارگاه‌ها می‌توانست بهتر باشد؛ مخصوصا برای ما که قبلا این دوره‌ها را گذرانده‌ایم».

نخستین المپیاد بین‌المللی فناوری نانو از 21 تا 26 فرودین در پارک علم و فناوری پردیس با حضور تیم‌هایی از کشور روسیه، تایوان، کره جنوبی، آلمان، ایتالیا، مالزی و ایران برگزار می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا