اهدای دام و طیور: شیوه ای اثربخش برای کاهش فقر

بسیاری از مردمان در کشورهای مختلف دنیا گرفتار تنگدستی هستند. با اینکه تاکنون طرح های مختلف توسط نهادهای ملی و بین المللی برای کاهش فقر در مناطق مختلف به انجام رسیده، اما میزان اثربخشی آنها با هم متفاوت بوده است.

در این میان گروهی از پژوهشگران پس از انجام مطالعه ای چند ساله به این نتیجه رسیدند که اهدای حیواناتی نظیر گاو، گوسفند، بز و مرغ و خروس می تواند به طور قابل توجهی از میزان فقر در میان افراد نیازمند بکاهد.

این مطالعه توسط گروهی از پژوهشگران دانشگاه ییل در ایالات متحده و یک موسسه خیریه به انجام رسید. حدود 10 هزار خانواده از شش کشور نیازمند دنیا یعنی اتیوپی، غنا، هندوراس، هند، پاکستان و پرو در این مطالعه حضور داشتند.

این پژوهش بیشتر بر فقیرترین خانوارهای ساکن در روستاهای این شش کشور متمرکز بود. گفتنی است میزان درآمد این خانوارها کمتر از 1.25 دلار بود.

به منظور بررسی دقیق میزان اثربخشی این شیوه، به نیمی از خانواده ها حیوانات اهلی داده شد و برای نیمی دیگر، چنین کمکی اختصاص نیافت. همچنین شیوه نگهداری از این حیوانات به این افراد آموزش داده شد. همچنین این خانواده ها تشویق می شدند که پول به دست آمده را بهتر مدیریت کرده و بخشی از آن را پس انداز کنند.

پس از گذشت دو سال از اهدای این حیوانات و آموزش های داده شده، چندین عامل مهم نظیر بازه زمانی کار، سلامت جسمی و گرسنگی پیش از خواب در این خانواده ها ارزیابی شد. به این ترتیب مشخص شد که این خانواده ها در مقایسه با خانواده های نیازمندی که حیوان اهلی به آنها اهدا نشده بود، از شاخص های بهتری برخوردار شده بودند. در واقع با وجود اینکه فقر از این خانواده ها حذف نشده بود، اما وضعیت آنها به مراتب بهتر از گذشته شده بود.

این پژوهش در نشریه Science منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا