پژوهش های مشترک دوره کارشناسی توان رقابت دانشجویان را بالا می برد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،توسعه روابط بین المللی با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی یکی از دستورالعمل های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ابتدای دولت یازدهم بوده است و وزیر علوم دولت دوازدهم نیز در بدو حضور در این وزارتخانه یکی از برنامه های هفت گانه پیشنهادی خود را توسعه مشارکت و همکاری های ملی و بین المللی اعلام کرد که در این حوزه به فعالیت دانشگاه ها، اعضای هیات علمی و روند جذب دانشجویان خارجی و همکاری های علمی مشترک اشاره شده است.
یکی از برنامه های اجراشده در این حوزه برگزاری «روز علم ایران و آلمان» بود که بیش از 200 استاد دانشگاه و محقق ایرانی و آلمان در دانشگاه علم و صنعت در اسفند سال گذشته طی این برنامه گردهم آمده و زمینه های مشترک همکاری های علمی را بررسی کردند.
وحید صندوقدار، فیزیکدان ایرانی مقیم آلمان و یکی از مدیران موسسه ماکس پلانک (Max Planck) است که در زمینه تحقیقات علوم پایه، نام آشنایی برای دانشمندان و محققان به شمار می آید.
وی که از سال 1983 تحصیلات خود را در دانشگاه دیویس (Davis) کالیفرنیای آمریکا در زمینه فیزیک آغاز کرد، 10 سال بعد از دانشگاه یل (Yale) در مقطع دکتری دانش آموخته شد.
استادی دانشگاه آلمانی کنستانتین در ایالت بادن وورتمبرگ، استاد تمامی دانشگاه علم و فناوری ای تی اچ (ETH) زوریخ سوئیس، تاسیس شبکه علوم نوری (اپتیک) و مرکز علوم و فناوری تصویربرداری در زوریخ در کارنامه کاری وی دیده می شود.
صندوقدار از سال 2012 استاد دانشگاه ارلانگن- نورنبرگ آلمان و از 2011 رئیس موسسه فیزیک نور ماکس پلانک در شهر ارلانگن بوده است.
وی که همراه جمعی 50 نفره از اساتید دانشگاه آلمان در رشته های مختلف به مناسبت روز علم ایران و آلمان به تهران سفر کرده بود، در مورد زمینه های ممکن برای انجام طرح های مشترک بین محققان دو کشور به خبرنگار علمی ایرنا گفت: یکی از اهداف گردهمایی اساتید و دانشمندان ایران و آلمان شناختن این زمینه ها است.
صندوقدار ادامه داد: در مجموع بسیاری از فعالیت های ما در موسسه ماکس پلانک در زمینه علوم تجربی است که نیاز به سرمایه گذاری و امکانات زیادی دارد. دانشمندان ایرانی در حوزه تئوری بسیار قوی هستند، ولی در مورد فیزیک تجربی و آزمایش ها همکاری ها سخت تر می شود.

 انجام طرح های پژوهشی مشترک نیازمند تلاش بیشتر دوطرف
رئیس موسسه فیزیک نور ماکس پلانک اظهار کرد: تبادل استاد و دانشجو بین مراکز ایرانی و آلمانی آسان تر است و در همه زمینه ها می شود این کار را کرد اما برای انجام طرح های پژوهشی و علمی مشترک، ایران باید سرمایه گذاری بیشتری کند؛ زیرا به وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی زیادی نیاز است که گاهی در ایران تولید نمی شود و واردات آنها نیز به ویژه با توجه به کاربری این تجهیزات و وجود تحریم ها دشوار است؛ از این رو باید برای اجرای پروژه های مشترک بیشتر تلاش کنیم.
صندوقدار در مورد ارتباط با موسسه های متناظر در ایران و سطح دانشجویان ایرانی در این موسسه ها نیز توضیح داد: با همکاران خود در دانشگاه های تهران و صنعتی شریف درخصوص فراهم کردن زمینه اجرای برنامه ای شامل اینکه دانشجویان در دوره لیسانس به آلمان بیایند و بعد برگردند که حالت چرخش مغزها (brain ciruclation) بین دو طرف روی دهد.

 توانایی دانشجویان ایرانی مقطع کارشناسی برای رقابت با دانشجویان خارجی
رئیس موسسه فیزیک نور ماکس پلانک در مورد سطح دانشجویان ایرانی در رشته های فیزیک و رشته های مرتبط با علوم پایه نیز گفت: سطح دانشجوهای ایرانی در دوره کارشناسی بسیار عالی است و با همه دانشجویان می توانند رقابت کنند اما هر چه رده بالاتر می رود اختلاف بیشر می شود.
صندوقدار ادامه داد: در علوم پایه پژوهش مساله اصلی است و برای توسعه آن به ارتقای فرهنگ پژوهش و بودجه نیاز است.
وی تاکید کرد: پژوهش های مشترک باید در سال های اول تحصیلات آغاز شود تا دانشجویان بتوانند در سطح علمی با دانشجویان برتر خارجی رقابت کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا