ضرورت کاربردی‌سازی علوم انسانی و جاری کردن آثار آن در متن جامعه

 دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با حضور در «نخستین نشست هم‌اندیشی استعدادهای برتر و ممتازین حوزه‌های علمیه» که به میزبانی شهر قم برگزار می شد، با اشاره به ظرفیت عظیم نخبگان حوزوی، تجمع علمی گسترده حوزه علوم انسانی و دینی را از فرصت‌های ارزشمند تحقق اقتصاد دانش‌بنیان برشمرد و افزود: این ظرفیت عظیم، تجمع علم، دانش و فناوری است که حمایت و استفاده از ظرفیت‌های بی‌شمار آن در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان اثرگذار خواهد بود.

ستاری با بیان این‌ که توسعه علوم دینی بخش مهمی از اقتصاد دانش بنیان است، بر ضرورت کاربردی‌سازی علوم انسانی و جاری کردن آثار آن در متن جامعه تأکید کرد و افزود: حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر حوزوی را از اولویت‌های جدی و وظایف خود می‌دانیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، از اقتصاد نادرست نفتی و بلای خام فروشی، تحت عنوان بیماری یاد کرد و افزود: مجموعه رفتارها و اخلاق نفتی رسوخ‌ کرده در تمام عرصه‌های زندگی و رفتارهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور، روابط ما را کاملا به سمت ناصحیح تغییر داده است که تبعات آن، در دانشگاهی که صددرصد هزینه و بودجه اش از دولت تامین می‌کند و فارغ‌التحصیلانی که شغل را استخدام دولتی می‌دانند، مشاهده می‌شود.

وی با بیان این که نخبه روی پای خود می ایستد و نمی توان با پول دادن نخبه تربیت کرد، اظهار کرد: قطعا حمایت‌های مالی یکی از اصلی‌ترین لازمه‌های رشد نخبگان است، اما این حمایت نباید در قالب پول صورت بگیرد بلکه از نخبه و استعداد برتر باید در رسیدن به مرحله اثرگذاری در جامعه حمایت شود.

نایب‌رییس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، با تأکید بر توجه به ظرفیت نیروی انسانی متخصص داخل کشور گفت: پایه اقتصاد دانش و افراد هستند و کسی پیروز می شود که پایه پیشرفت خود را بر توجه و بهره گیری از نیروی انسانی متخصص قرار دهد.

ستاری با اشاره به توانایی بالا و امکانات ارزنده حوزه علوم انسانی در گسترش اقتصاد دانش‌بنیان، بیان کرد: استان قم، قطب اثرگذار تجاری‌سازی علوم و ارزش‌های علوم انسانی است . استفاده از امکانات و ظرفیت‌ها پاین حوزه اثرگذار، از راه شناسایی فرصت‌ها و توانمندی‌ها، می‌تواند در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان که مقوم اقتصاد مقاومتی است، جریان ساز باشد.

وی افزود: ظرفیت بالای حوزه علوم انسانی می‌تواند بستر و زمینه اولیه ظهور و پیشرفت بسیاری از فناوری‌های راهبردی را فراهم کند.

رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با بیان این‌که ارزش افزوده، از فکر و نیروی انسانی بروز می‌کند، تصریح کرد: بدون توجه به تجاری‌سازی و استفاده از ظرفیت عظیم علوم انسانی و حوزوی، در صدور انقلاب موفق نخواهیم شد.

رییس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این‌که نخبه ضمن اثرگذاری مثبت در جامعه می‌باید پاسخ‌گوی مطالبه‌های کشور خود باشد، برچسب نخبگی را یکی از نقاط ضعف فرهنگی و زمینه‌ساز مشکلات گوناگون عنوان کرد و افزود: نخبه حقیقی، ضمن دل سوزی و حس مسئولیت‌پذیری، به حدی می‌رسد که هیچ‌گاه خود را متمایز از جامعه نمی داند، چرا که این جامعه زمینه نخبگی این افراد را فراهم کرده و او مدیون جامعه است.

وی ظرفیت علوم حوزوی و علوم انسانی را برای ترویج فرهنگ دانش‌بنیان در سطح جامعه اثرگذار دانست و گفت: امیدوارم حمایت از ظرفیت علمی حوزوی بتواند ضمن تحقق مدل‌های نوین، به تحقق اقتصاد دانش‌بنیان با بهره‌گیری از علوم انسانی ظرفیت علوم حوزوی و علوم انسانی را برای ترویج و فرهنگ سازی دانش‌بنیان در سطح جامعه اثرگذار کند. حمایت از این ظرفیت می تواند ضمن تحقق مدل‌های نوین، به تحقق اقتصاد دانش‌بنیان بر مبنای این علوم منجر شود.

براساس این گزارش، در این نشست حضرت آیت الله العظمی سبحانی از مراجع عظام تقلید، حضرت آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌ علمیه قم و عضو هیات امنای مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر، آیت الله غروی از اعضای هئیت امنای بنیاد ملی نخبگان، دکتر سعید سهراب پور قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان و حجت الاسلام والمسلمین عماد رییس مرکز نخبگان حوزی حضور داشتند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در پایان این مراسم، همچنین از شبکه تلویزیونی «هدهد» بازدید کرد و با مسوولان این شبکه به گفت وگو نشست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا