آغاز رسمی مریخ گشایی ناسا

سیناپرس: ناسا از برنامه قریب الوقوعش جهت پرتاب آزمایشی فضاپیمای اوریون -نسل جدید فضاپیماهای آمریکا- خبر می دهد.نخستین پرتاب آزمایشی فضاپیمای اوریون درحالی ماه آینده از پایگاه فضایی کیپ کاناورال ناسا در فلوریدا انجام می شود که فضانوردی در آن حضور نخواهد داشت.
اما تجهیزات راکتی و سخت افزاری به کار رفته در این پرتاب آزمایشی بیش از 370 میلیون دلار هزینه روی دست ناسا گذاشته است. این هزینه قابل توجه جدای از هزینه ای است که برای ساخت بخش حامل خدمه پروازی آن صرف شده است. این بخش اساسی و پرهزینه از فضاپیمای اوریون توسط شرکت لاکهید مارتین و با تمرکز بر انتقال بی خطر فضانوردان به سفرهای طولانی مدت فضایی ساخته شده است.
پرتاب آزمایشی اوریون که تحت عنوان EFT-1 معرفی شده در ساعت 7 و 5 دقیقه صبح چهارم دسامبر ( ساعت 16 و 35 دقیقه 13 آذر ) از سکوی پرتاب مرکز فضایی کندی انجام می شود. بر اساس برنامه ریزیهای از پیش صورت گرفته چهار ساعت و 30 دقیقه بعد، این برنامه
آزمایشی در اقیانوس به پایان می رسد.
ناسا اعلام کرده که پرتاب اوریون بزرگترین آزمایشی است که این آژانس فضانوردی در سال جاری میلادی انجام می دهد.
ویلیام هیل از مقامات ارشد ناسا می گوید: پرتاب آزمایشی اوریون نخستین گام جدی ناسا برای آغاز سفر به مریخ است.
پرتاب آزمایشی این فضاپیما با استفاده از راکت سنگین United Launch Alliance Delta IV صورت می گیرد. این پرتاب هشتمین پرتاب از این نوع راکت ها به شمار می آید. این راکت مجهز به دو بوستر تقویت کننده است که به مراتب قدرتمندتر از نمونه هایی است که در
شاتل های فضایی به کار گرفته می شدند. شاتل ها برنامه 30 ساله ناسا بودند که در سال 2011 پرونده آن بسته شد.
ناسا اعلام کرده که در سیستم راکتی فضاپیمای اوریون از تجهیزات و قطعاتی استفاده شده که هیچ شباهتی به نمونه های به کار رفته در راکت آنتارس شرکت خصوصی اربیتال ساینسز ندارد. این راکت شش ثانیه پس از پرتاب دچار نقص فنی شد که بلافاصله توسط فرمان خودانفجاری منفجر شد. گفته می شود فناوری قدیمی به کار رفته در سیستم موتوری راکت آنتاریس علت اصلی وقوع این حادثه بوده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا